به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۳۱۳۷۶۸

احمدی‌نژاد: اگر طالبان ۱۰% شانس انتخاب توسط مردم را داشت، از این مسیر نمی‌آمد حکومت را بگیرد

گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد گفت: اگر طالبان ده درصد شانس انتخاب توسط مردم را داشت، از این مسیر نمی‌آمد حکومت را بگیرد.
احمدی‌نژاد: اگر طالبان ۱۰% شانس انتخاب توسط مردم را داشت، از این مسیر نمی‌آمد حکومت را بگیرد
رییس جمهور اسبق ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، در پاسخ به این سئوال که «بعد از خروج آمریکا از افغانستان، طالبان به حکومت رسیدند. این تحولات چه تاثیری بر وضعیت ایران داشته و خواهد داشت؟» گفت: این مدلی که آمریکایی‌ها در افغانستان عمل کردند، برای همه کشورهای منطقه خسارت بار است. حتی کشور پاکستان که به طور مستقیم از طالبان پشتیبانی کرد، او هم جزو اولین کسانی خواهد بود که خسارت می بیند. روسیه و ایران هم خسارت می‌بینند، کسی مستثنی نیست چون این مدل کاری که آمریکا کرد، تمام قواعد را به هم زد. یک گروهی را به خارج از کشور ببریم، آموزش بدهیم، مسلح کنیم، در یک دوره‌ای بگوییم اینها بدترین گروه های روی زمین هستند، به بهانه وجود آنها، لشکرکشی کنیم، دو کشور را اشغال نماییم. کل منطقه را روی آتش ببریم و بعد یک دفعه اینها عزیز شوند و هواپیماهای نظامی آمریکا آنها را جابجا کنند! آنگونه که خودشان گفتند ۸۰ میلیارد اسلحه را دو دستی تحویل آنها دادند و بعد هم حمایت سیاسی کردند تا با اسلحه بروند پایتخت را بگیرند و حکومت کنند! آیا نمی شود تصور کرد که فردا همین اتفاق برای خود آمریکا یا برای روسیه بیفتد؟ چرا خیال می کنیم چنین چیزی ممکن نیست؟ جهان در حال تغییر است. اگر همچنین اتفاقی برایشان بیفتد، انتظار دارند دیگران چه بگویند؟ بگویند بگذارید فرصت بدهیم؟ برویم کمک کنیم؟ بازی سیاسی با افکار دنیا ، کار غلطی است، هر کس که می‌خواهد باشد. ما با اشخاص کاری نداریم، دشمن شخصی کسی هم نیستیم. دلمان برای آن ها هم می سوزد که در چنین نقشه و دامی افتاده‌اند زیرا بالاخره یک ننگ تاریخی روی پیشانی آنها می خورد و نامشان در جنایت ها نوشته خواهد شد. این منش غلط است و باید اصلاح شود. این چگونه مدلی است که شما درست کرده اید؟ فردا همین مدل را نمی توانند راجع به پاکستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درست کنند؟ چرا می‌توانند. رسانه ها دست خودشان است. به نظرم خیلی کار بدی شد، یک لکه ننگی در تاریخ معاصر ثبت شد که قدرتهای جهانی تفاهم می کنند و گروهی را که قبلا می گفتند اینها برج‌های دوقلو را زده‌اند، مارش نظامی زدند و مورد حمله قرار دادند. در این 20 سال چقدر کشتار در افغانستان شده است؟ چقدر بمباران شده، مراسم عروسی بمباران شده، چقدر دختر ها قطعه قطعه شدند، چند میلیون آواره شدند؟ به بهانه اینکه یک گروهی آنجا هست که خیلی گروه بدی است و می خواهند بروند آن ها را بزنند! حالا بیایند همان گروه را حاکم و بزک کنند! من نمی دانم چگونه به خودشان می قبولانند که چنین رفتاری را انجام بدهند و بعد انتظار دارند دنیا برای آنها کف بزند! من به عنوان یک نفر از این ۸ میلیارد، می گویم این کار بسیار زشت است و هر چه زودتر از این رفتار ها دست بردارند. در افغانستان هم باید اجازه بدهند مردم تصمیم بگیرند. ما نباید دخالت کنیم، حق مردم افغانستان است. حداکثر این است که ما کمک کنیم تا انتخابات آزاد برگزار شود و هرکس انتخاب شد محترم است. اگر اشکالات هم دارند، خودشان رفع کنند. ما هم کمک می کنیم برطرف شود اما اینکه بخواهیم جای آنها تصمیم بگیریم، این نقض تمام منشور ملل متحد و اصول اساسی است که جهان پذیرفته است.
وی در پاسخ به این سووال که «در صورتی که این انتخابات اتفاق بیفتد و طالبان به عنوان حاکم برگزیده شود، آیا ایران با توجه به تاریخی که با طالبان دارد، با آنها تعامل خواهد داشت؟» چنین پاسخ داد: هر کسی را که مردم افغانستان در انتخابات آزاد رای بدهند، همه باید احترام بگذاریم، ولی قبلاً بارها در افغانستان انتخابات شده است و هیچ وقت طالبان رای نیاوردند. اگر طالبان ده درصد شانس انتخاب توسط مردم را داشت که از این مسیر نمی آمد حکومت را بگیرد. بلکه می رفت در انتخابات شرکت می‌کرد و رای می آورد. با اینکه دولت‌های قبلی، ضعیف عمل کردند و مردم ناراضی بودند، با این حال باز هم به آنها رای نمی دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها