به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۳۱۳۸۴۲
سکوت کرکننده در اردوگاه زرد فوتبال ایران؛

احتمال مواجهه با یک سپاهان خشمگین و کوبنده

گروه ورزشی: سکوت پیش از هر اقدام یا تصمیمی، آن اقدام یا تصمیم را ترسناک‌تر می‌کند و این همان رفتاری است که این روزها اردوی سپاهان را در برگرفته است.
احتمال مواجهه با یک سپاهان خشمگین و کوبنده
طلایی‌پوشان اصفهانی پس از پنجمین قهرمانی لیگ برتر در لیگ چهاردهم، با تغییراتی که در راس این باشگاه ایجاد شد و بازیکنان سرشناسی که رفته رفته از تیم جدا شدند، در لیگ‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم هم اصلا شرایط خوبی نداشتند؛ اما حتی در آن برهه هم تجربه چهار شکست در پنج مسابقه پیاپی، برای آنها ثبت نشد تا حالا بیش از پیش متوجه شویم که سپاهانی‌ها در حال سپری کردن یک مقطع بسیار مهم در تاریخ تیم فوتبال باشگاه‌شان هستند؛ آن هم زمانی که مهم‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه هدایت تیم را عهده‌دار است.
 


سپاهان با حضور امیرقلعه‌نویی دوباره پس از سه فصل به جمع مدعیان قهرمانی بازگشت و با بازگشت محرم نویدکیا شاهد پیشرفتی گام به گام در اردوی طلایی‌پوشان بودیم. آنها در هفته‌های ابتدایی لیگ بیستم مانند چند دیداری که در لیگ قهرمانان آسیا برگزار کردند، به سختی گل می‌زدند، ولی به راحتی دروازه این تیم باز می‌شد و به همین دلیل بود که حتی تا هفته‌های پایانی نیم فصل اول هم کسی این تیم را مدعی به حساب نمی‌آورد؛ با این حال روند رو به رشدی که از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آغاز شده بود، از هفته چهاردهم جواب داد و اگر شاگردان محرم نویدکیا در نیم فصل دوم مسابقات با پرسپولیسی تقویت شده، سرحال و آماده روبرو نمی‌شدند یا خودشان مقابل فولاد خوزستان و پیکان چهار امتیاز حیاتی را از دست نمی‌دادند، حتی شاید می‌توانستند قهرمان دوره اخیر مسابقات باشند، اما با 65 امتیاز به اولین تیم نایب قهرمانی تبدیل شدند که توانسته چنین امتیازی را کسب کند.
پیشینه‌ سپاهان در لیگ بیستم و خریدهای هوشمندانه محرم نویدکیا در پنجره تابستانی نوید ششمین قهرمانی طلایی‌پوشان را می‌داد و یک نگاه منطقی به ماجرا هم همین موضوع را تایید می‌کرد. کادر فنی سپاهان در تابستان اگرچه با جدایی حاج صفی، محمد محبی و پیام نیازمند و چندین و چند بازیکن دیگر مواجه شده بود، اما به دور از حواشی و بازارگرمی‌های رسانه‌ای سه چهار خرید تعیین کننده انجام دادند، تا هم جای نیازمند را با جذب کنت پر کرده باشند و با علم به اینکه بازیکنان خط دفاعی می‌توانند نیازهای کادر فنی را برآورد کنند، هم خط میانی با فرشاد احمدزاده و مسعود ریگی تقویت شده باشد و هم خط هجومی با اضافه شدن شهریار مغانلو و قرار گرفتنش در کنار آقای گل فصل گذشته.
تا اینجا البته تمام این تحلیل‌ها و حرف‌ها روی کاغذ مطرح بود و همه از سپاهانِ محرم در شرایطی که پرسپولیس شکست تلخی را مقابل الهلال تجربه کرده بود و با ناامیدی و عیان شدن نقاط ضعفش به ایران بازگشته بود، به عنوان جدی‌ترین رقیب برای پایان دادن به سلطه پنج سرخپوشان می‌گفتند و در سه هفته ابتدایی نیز عملکرد تیم‌ها و نتایجی که کسب می‌شد همین فرضیه را تقویت می‌کرد؛ اما فوتبال از هفته چهارم روی دیگر خود را نشان داد ...
 


سپاهان در هفته چهارم در دربی اصفهان مقابل ذوب آهن اسیر یک ضدحمله سریع شد و در دقایق ابتدایی نیمه دوم گل خورد. در ادامه طلایی پوشان هر چه در فولادشهر برای زدن گل‌ تساوی و برتری تلاش کردند، بیشتر نقاط ضعفشان در سازماندهی خط دفاعی در انتقال سریع از حمله به دفاع به چشم آمد و اولین شکست ثبت شد. این موضوع (عدم انتقال سریع از حمله به دفاع) از هفته چهارم به بعد پاشنه آشیل تیم محرم نویدکیا شده و شاگردانش در کمال ناباوری چهار شکست ناباورانه دیگر را پس از دربی اصفهان مقابل گل‌گهر، استقلال، پیکان و پرسپولیس تجربه کردند؛ مسابقاتی که در هر چهارتای آنها سهم سپاهان به شکل معناداری در مالکیت توپ و میدان و ایجاد موقعیت های گلزنی بیشتر بوده است، ولی این رقبا بودند که توانستند از موقعیت‌هایی که به دست آوردند، نهایت استفاده را ببرند و شکست‌هایی تلخ و ناباورانه را به تیم محرم نویدکیا تحمیل کنند.
سناریوی لیگ بیست و یکم همانطور که شرح دادیم، مطابق انتظارات شروع شد، ولی برخلاف انتظارات پیش رفته است. استقلال که شاید کسی انتظارش را نداشت، با دریافت تنها 2 گل طی 12 هفته به صدر جدول چسبیده و پرسپولیس هم با پیروزی در مصاف آخر برابر سپاهان به از شاگردان نویدکیا پیشی گرفته است، اما یک سوال دیگر هم وجود دارد؛ اینکه آیا سناریوی لیگ بیست و یکم همینطور پیش خواهد رفت یا باز هم باید شاهد اتفاقات غیرمنتظره باشیم؟
پاسخ به این سوال به هیچ وجه کار ساده‌‎ای نیست؛ اینکه آیا استقلال می‌تواند با همین انسجام به کارش ادامه بدهد یا در ادامه با مشکلاتی مواجه خواهد شد نیاز به زمان دارد. همینطور برای اینکه بدانیم آیا پرسپولیس می‌تواند روند چهار هفته اخیر را همینطور ادامه بدهد، باید مسابقات را پیگیری کنیم و درمورد سپاهان هم ماجرا غیر از این نیست، اما فقط یک موضوع مشخص وجود دارد که سپاهانی‌ها این روزها خشمگینانه و در سکوت به بازگشت و برهم زدن جریانی که شکل گرفته تلاش می‌کنند.
 
سپاهان در فصل جدید نه در خط دفاعی توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و نه خط میانی و هجومی شکل ایده‌الش را پیدا کرده؛ بدتر اینکه محرم نویدکیا و کادر فنی تیم نیز با ابهامات زیادی برای چینش ترکیب اصلی مواجه شده‌اند و تمام این‌ها در کنار مشکل سازماندهی تیم در بازگشت از حمله به دفاع برای تیمی که در سه بازی اخیر 52 بار به دروازه سه حریف خود شوت زده و همواره روی دروازه حریف است، سبب شده تا تیمی را شاهد باشیم که به صورت عجیبی پنج شکست ( با احتساب شکست مقابل گل‌گهر) را در 12 مسابقه اخیر خود تجربه کرده؛ باتمام این تفاسیر اما نباید فراموش کنیم که در صورت ایجاد هماهنگی دوباره میان افکار مربیان و ذهنیت ستاره‌های تیم و گل شدن فرصت‌هایی که طی هفته‌های اخیر از دست رفته و احتمالا رسیدن تیم به ثبات، می‌توانیم شاهد یک سپاهان ترسناک در 18 هفته باقی مانده از مسابقات باشیم.
 


پس از شکست سپاهان مقابل پرسپولیس، خبرهایی مبنی بر جریمه بازیکنان تیم به گوش می‌رسید، اما این تصمیم تغییر کرد و تمام سپاهانی ها در حال حاضر فقط سیاستِ سکوت را تا پیش از مصاف با شهرخودرو در پیش گرفته‌اند؛ موضوعی که آنها را پرابهام‌تر از هر زمان دیگری به مسابقه بعدی وارد خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها