به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۱۳۹۴۳

آمار داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۱ افزایش یافت

آمار داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۱ افزایش یافت
گروه جامعه: با پایان زمان ثبت نام آزمون دکتری تخصصی، مشخص شد که بیش از ۱۸۵ هزار داوطلب برای شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۱ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با آمار ثبت نامی‌های سال گذشته افزایش جزئی یافته است.به گزارش ایسنا، مهلت مجدد متقاضیان ثبت‌نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز(Ph.D) سال ۱۴۰۱ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۰ دی پایان یافت.کسانی که در آزمون ثبت‌نام نکرده بودند می‌توانستند در مهلت تمدید شده نسبت به ثبت‌نام خود اقدام و اطلاعات خود را ویرایش کنند.
 
تعداد ۱۶۹هزار و ۶۰۱ داوطلب در مرحله اول ثبت نام برای آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز(Ph.D) سال ۱۴۰۱ ثبت نام کردند و در مهلت مجدد نیز تعداد ۱۳ هزار و ۸۴۹ داوطلب ثبت نام کردند. در مجموع ۱۸۵ هزار و ۸۶۱ نفر دراین آزمون ثبت نام کردند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز(Ph.D) سال ۱۴۰۱ در روز جمعه ۶ اسفند برگزار خواهد شد.به گفته فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش، بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته بر اساس هر یک از شیوه‌های آموزشی، پژوهشی و پژوهش محور انجام می‌گیرد.

بر این اساس در آزمون متمرکز شیوه آموزشی پژوهشی ۵۰ درصد و پژوهش محور ۳۰ درصد و همچنین سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری در شیوه آموزشی پژوهشی ۲۰ درصد و پژوهش محور ۲۰ درصد در مصاحبه علمی و سنجش عملی شیوه آموزشی پژوهشی ۳۰ درصد و پژوهش محور نیز ۳۰ درصد و در نهایت تهیه طرح واره نیز ۲۰ درصد سهم پذیرش را شامل می‌شود. همچنین اجرای مرحله اول آزمون متمرکز توسط سازمان سنجش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، مصاحبه علمی و ... توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

در نهایت پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس نتیجه سنجش عمومی و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها، بررسی مدارک یا هر روش دیگر مطابق آئین‌نامه‌های مربوط، اولویت کد رشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه متقاضی صورت خواهد گرفت. در نهایت گزینش نهایی آزمون بر اساس معیارهای فوق انجام می‌گیرد.

همچنین نمره مصاحبه شامل ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش دانشگاه‌ها ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای همه افراد معرفی شده نمره‌ای مطابق با شیوه‌نامه مذکور تعیین کرده و گزینش نهایی به این سازمان ارسال می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند با توجه به نمرات متقاضیان و نظر گروه‌های آموزشی حد نصاب برای متقاضیان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.همچنین دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان معرفی شده برای مرحله دوم بوده که نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.
برچسب ها: سازمان سنجش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها