به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۳۱۴۰۱۴

خاطرات سیاستمدار سرشناس از دیداربا صدام

خاطرات سیاستمدار سرشناس از دیداربا صدام
گروه بین الملل: عدنان پاچه‌چی، سیاستمدار و دیپلمات برجسته عراقی در خاطرات خود جزئیات اتفاقاتی را فاش کرده است که در آخرین دیدار او با صدام در دسامبر ۲۰۰۳ در زندان رخ داده و در آن به دلیل عدم عقب‌نشینی از کویت اشاره کرده است.
 شبکه کرد زبان "رووداو" که بخش‌های مختلف کتاب خاطرات عدنان پاچه‌چی، سیاستمدار و دیپلمات برجسته عراقی تحت عنوان "عدنان الباجه جی.. رجل بین قرنین" را منتشر می‌کند، به تازگی بخش جدیدی از این خاطرات را منتشر کرده است که مربوط به دیدار وی با صدام، دیکتاتور سابق عراق پس از بازداشت او به دست آمریکایی‌ها در دسامبر ۲۰۰۳ است.
در این بخش از خاطرات این مقام سابق عراقی آمده است: روزی که صدام را دستگیر کردند من بیمار و در خانه بودم و اطلاعی از این اتفاق نداشتم. از شبکه بی بی سی با من تماس گرفته شد و آنها از من سؤال کردند که نظرت درباره این اتفاق چیست؟وی آورده است: به آنها گفتم من اطلاعی از این موضوع ندارم. پنج دقیقه بعد پل برمر، حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ با من تماس گرفت و من را در جریان این خبر قرار داد.
در خاطرات پاچه‌چی آمده است: برمر به من گفت که با او در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کنم تا عراقی‌ها و دیگران خبر دستگیری صدام را باور کنند و من هم به او گفتم این یک اتفاق مهم و تاریخی است و علی‌رغم بیماری‌ام در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردم. پس از آن به مکانی در نزدیکی فرودگاه بغداد رفتیم تا با صدام دیدار کنیم؛ اما پس از آنکه از بالگرد پیاده شدیم متجه شدم که افراد دیگری ازجمله احمد الچلبی، عادل عبد المهدی و موفق الربیعی نیز در آنجا حضور دارند؛ اما آمریکایی‌ها از آنها دعوت نکرده بودند از برمر در این باره سوال کردم؛ اما او گفت که اطلاعی از این موضوع ندارد.در ادامه آمده است: وارد یک اتاق کوچک شدیم صدام بر روی یک تخت مشابه تخت سربازان نشسته بود و لباس عربی بر تن داشت. او من را شناخت و گفت: من تو را می‌شناسم؛ اما در کنار اینها چه می‌کنی؟ به او گفتن من با آنها نیامده‌ام ما برای ساختن یک کشور دموکرات به عراق آمدیم او در جواب گفت دولت ما نیز دموکرات بود و من نیز در پاسخ گفتم قطعا که اینگونه نبوده است و شما مسؤول کشتار عراقی‌های زیادی هستید و دولت شما استبدادی بود و او در جواب گفت که تاریخ میان ما قضاوت خواهد کرد.
در ادامه خاطرات پاچه‌چی آمده است: به او گفتم چندی سالی است که یک سوال ذهنم را مشغول خود کرده است؛ چرا با اینکه امکان خروج از کویت فراهم بود؛ اما این کار را نکردید این کار پیامدهای خوبی برای ملت عراق داشت و آنها را از گرفتار شدن به فاجعه حفظ می‌کرد؟ صدام در پاسخ به من گفت: من آماده خروج و عقب نشینی بودم؛ اما شرط کردم که مسائل دیگر منطقه حل و فصل شوند.
این مقام سابق عراقی همچنین گفته است: به صدام گفتم همانطور که می‌دانی حل و فصل مسائل مذکور غیر ممکن است و او در پاسخ گفت تاریخ قضاوت خواهد کرد.در ادامه این خاطرات آمده است: این ملاقات حدود ۴۵ دقیقه طول کشید و برخلاف الربیعی که به صدام دشنام می‌داد؛ اما احمد الچلبی، (سیاستمدار عراقی و از چهره‌های سرشناس مخالف صدام) یک کلمه هم صحبت نکرد و به نظر می‌رسید که نگران افشای چیزی است من نمی‌توانم در این باره حدس بزنم چراکه برخی حدس و گمان‌ها درست از آب درنمی‌آیند.عدنان پاچه‌چی (عربی؛ عدنان الباجه جی) یک سیاست‌مدار اهل عراق بود که در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها