به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۳۱۴۲۱۱

گسترش جاده‌ها از عوامل نابودی زبان‌ها

گسترش جاده‌ها از عوامل نابودی زبان‌ها
گروه بین الملل: نیمی از زبان‌های شناخته شده جهان با خطر نابودی روبرو هستند و گسترش راه‌های ارتباطی سرعت این نابودی را افزایش می‌دهد. پژوهشگران هشدار می‌دهند که تا پایان قرن ۲۱ احتمالا حدود هزار و ۵۰۰ زبان از بین می‌روند.در سرتاسر جهان حدود هفت هزار زبان شناخته شده وجود دارد که بسیاری از آنها در مناطق جغرافیایی محدود و در میان جمعیتی نه چندان پرشمار رواج دارند.
نتایج یک پژوهش در استرالیا  نشان می‌دهد که نیمی از زبان‌های جهان در معرض نابودی قرار دارند و هزار و ۵۰۰ زبان ممکن است تا پایان قرن میلادی جاری از میان بروند.نویسندگان این پژوهش می‌گویند اگر اقدامی نشود سرعت نابودی زبان‌ها در چهار دهه آینده سه برابر می‌شود و هر ماه دست‌کم یک زبان از بین می‌رود.در جمع‌بندی نتایج این پژوهش به علت‌های از میان رفتن زبان‌ها نیز اشاره شده که گسترش شبکه‌های ارتباطی جاده‌ای یکی از آنها عنوان می‌شود.
پژوهشگران توصیه می‌کنند برای مقابله با این روند برنامه‌های آموزشی به گونه‌ای تدوین شوند که در آنها از آموزش دوزبانه حمایت و تسلط بر زبان بومی در کنار استفاده از زبان غالب در منطقه تشویق شود.در پژوهش یاد شده ۵۱ متغیر مستقل از حوزه‌هایی نظیر سیاست آموزشی، شاخص‌های اقتصادی اجتماعی و ویژگی‌های زیست‌‌محیطی بررسی شده‌اند. لیندل برامهام، یکی از کسانی که در تدوین نتایج این پژوهش مشارکت داشته می‌گوید در جریان این کار علت‌های غیرمنتظره و غافل‌گیرکننده‌ای برای تهدید موجودیت زبان‌ها کشف شده است.او با اشاره به این که شبکه خوب توسعه یافته جاده‌های ارتباطی یکی از این علت‌هاست افزود ما دریافته‌ایم که هر چه جاده‌های بیشتری وجود داشته باشند که شهرستان‌ها را به مناطق حومه و روستاها را به شهرها متصل کنند خطر بیشتری موجودیت زبان‌ها را تهدید می‌کنند.لیندل برامهام افزود به نظر می‌رسد که جاده‌ها به زبان‌های غالب کمک می‌کنند تا زبان‌های کوچک‌تر را سریع‌تر "غلطک کنند".
او تاکید کرد که بر خلاف تصور رایج، تماس با زبان‌های محلی دیگر برای زبان‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و در واقعیت چنین است که زبان‌هایی که با زبان‌های بومی و محلی دیگری در ارتباط هستند کمتر در معرض خطر نابودی قرار دارند.
فلیسیتی میکینز، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله می‌گوید استرالیا به حق، مشکوک به داشتن یکی از بالاترین آمار از بین رفتن زبان در سرتاسر جهان است.او خاطر نشان کرد که از ۲۵۰ زبانی که بومیان استرالیایی به آنها تکلم می‌کردند در حال حاضر فقط چهل زبان باقی مانده‌اند و به کودکان تنها ده دوازده زبان آموزش داده می‌شود.به گفته برامهام هر زبانی که نابود می‌شود یا، آن گونه که در باره زبان‌هایی که به آنها تکلم نمی‌شود گفته می‌شود، "به خواب می‌رود"، بخشی از فرهنگ انسانی از دست می‌رود زیرا هر زبانی به شیوه خود درخشان است.فلیسیتی میکینز می‌گوید بسیاری از زبان‌هایی که احتمالا در قرن حاضر نابود خواهند شد زبان‌هایی هستند که به طور فعال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.این پژوهشگر تاکید می‌کند این واقعیت در عین حال به این معناست که می‌توان با سرمایه‌گذاری در جوامع مختلف به احیای زبان‌های بومی و حفظ آنها برای نسل‌های آینده یاری رساند.
سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ را سال جهانی زبان‌های بومی نام‌گذاری کرد و هدف از این کار را افزایش آگاهی نسبت به پیامدهای به خطر افتادن زبان‌های بومی خواند.
یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد از امسال تا سال ۲۰۳۲ را دهه زبان‌های بومی اعلام کرده و سازمان ملل قصد دارد با این ابتکار از تنوع زبانی در سرتاسر جهان حفاظت و حقوق اقلیت‌های زبانی را تقویت کند.
برچسب ها: استرالیا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها