به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۳۱۴۳۶۸

تکذیب کاهش ۶۰ درصدی مالیات دخانیات

تکذیب کاهش ۶۰ درصدی مالیات دخانیات
گروه اقتصادی: رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی اظهار داشت: با قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، دیگر این مالیات از ردیف بودجه حذف یا به طور کلی در درآمدهای دولت در ارزش افزوده تجمیع شده و دیگر سرفصل‌های جدا ندارد اما دوستان ما با رندی تمام، اینطور به مردم القا می‌کنند که مالیات دخانیات 60 درصد کاهش پیدا کرده؛ در حالی که مشمول قانون دائمی شده و درحال وصول است.

به گزارش ایلنا،محمدرضا تاجدار  در مورد آخرین وضعیت دخانیات کشور اظهار کرد: وزیر صمت دستور دادند که مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ک فعالیت آن متوقف شده بود، فعالیت خود را طبق روال گذشته ادامه دهد که جای تشکر دارد. با ای تصمیم نگذاشتند که ثبت سفارش‌ها معلق بماند، مجوزهای عاملیتی صادر و اجازه صادرات توتون هم داده شد که اقدام خوبی بود. اما این مرکز نیاز به حمایت دارد و اقداماتی باید در این راستا صورت بگیرد، برای مثال ما باید با کشورهای همسایه مانند امارات، عمان و عراق تفاهمنامه‌های مبارزه با قاچاق امضا کنیم. وزارت بهداشت، وزارت صمت و وزارت امور خارجه طبق قانون این تکلیف را دارند که چنین تفاهمنامه‌هایی را منعقد کنند تا اجازه فعالیت غیرقانونی در حوزه دخانیات داده نشود. مرکز نمی‌تواند بدون ارتباط با وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری کند، بنابراین حتما نیاز به پشتیبانی وزیر صمت دارد.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در تولید و واردات تنباکو بیان کرد: در مورد تنباکو نیز چند سالی است که واردات آن متوقف شده و تولید آن نیز به سختی انجام می‌شود. وزارت بهداشت می‌گوید استفاده از طعم  عطر عسل در تنباکوی لیمو و عسل مصداق تبلیغات است و لذا با یک نامه جلوی فروش 10 هزار تن تنباکوی لیمو و عسل را گرفته است. می‌گویند تنباکو تولید کنید اما عطر و طعم عسل را حذف کنید، درحالی که اگر این موارد از تنباکوی لیمو و عسل حذف شود، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. چند سال پیش دبیرخانه مبارزه با کالای دخانی نامه‌ای به وزارت صمت داده که در تولید و واردات محدودیت ایجاد کرده است.

تاجدار ادامه داد: در نتیجه 50 درصد از بازار تنباکو با قاچاق و جعل تامین می‌شود. الان بیش از 6000 تن تنباکو در سال از طرق غیر رسمی و جعلی تولید شده و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. در این شرایط هم خزانه آسیب می‌بیند که عوارض و مالیات را وصول نمی‌کند، هم سلامت عمومی آسیب می‌بیند چون این تنباکوها در کار‌گاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود، مصرف‌کننده هم متضرر می‌شود چراکه پول نخله واقعی تنباکو را می‌دهد اما کالایی که می‌گیرد تقلبی است. انتظار کمک وزیر صمت در این مورد را داریم.

رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی اضافه کرد: برخورد انتظامی و امنیتی با کالای قاچاق، نیاز به هماهنگی‌های بالادستی دارد که باید انجام شود تا این میزان زیاد قاچاق را مدیریت شوند.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود ما قاچاق خروجی سیگار داریم درست نیست. نیاز نیست که آنها تکذیب کنند و من تایید کنم که قاچاق به کشور صورت می‌گیرد، یک بررسی میدانی به راحتی ثابت می‌کند که چه میزان سیگار قاچاق در کشور وجود دارد، آش به قدری شور شده که سیگار قاچاق بدون علائم هشداردهنده بهداشتی در سطح کشور توزیع می‌شود. آنقدر فضا باز شده که دستفروشان خیابان مولوی دیگر عمده‌فروشی کالای قاچاق انجام می‌دهند. چگونه می‌گویند ما قاچاق ورودی نداریم؟ اینهمه سیگار قاچاق وجود دارد و ما چشمانمان را بسته‌ایم و می‌گوییم سیگار از ایران به دیگر کشورها قاچاق می‌شود. تنها یک مدت کوتاه بعد از آنکه ترکیه عوارض و مالیات سنگین وضع کرد، قاچاق خروجی از ایران به ترکیه داشتیم که این کشور سریعا برای جلوگیری از این اتفاق عوارض و مالیات خود را تعدیل کرد. ما از عمان، امارات، عراق و آذربایجان به شدت قاچاق ورودی داریم.

تاجد ار در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش 60 درصدی مالیات دخانیات گفت: تیرماه سال 1400 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده و قرار شد که از 13 دی ماه سال 1400 این موضوع عملیاتی شود. در این قانون همه عوارض و مالیات‌هایی که در حوزه دخانیات را تجمیع کرد. مقرر شد که تولیدکننده داخلی 25 درصد و تولیدکنندگان با برندهای خارجی 40 درصد مالیات پرداخت کنند که تاریخ اجرای آن از روز گذشته است. بنابراین کاهش مالیاتی رخ نداده بلکه تجمیع مالیات شده و زیرمجموعه قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده شده است. یک افزایش هم رخ داد، قبلا تولیدکننده داخلی 15 درصد و خارجی 25 درصد را به عنوان هزینه منظور و روی قیمت اعمال می‌کرد که پخش‌کننده هم همین مقدار را پرداخت می‌کرد اما الان میزان آن افزایش پیدا کرده که باعث افزایش قیمت در لایه‌های مصرف می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: نکته این است که با قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، دیگر این مالیات از ردیف بودجه حذف شده یا به طور کلی در درآمدهای دولت در ارزش افزوده تجمیع شده و دیگر سرفصل‌های جدا ندارد اما دوستان ما با رندی تمام، اینطور به مردم القا می‌کنند که مالیات دخانیات 60 درصد کاهش پیدا کرده است. در حالی که  مشمول قانون دائمی شده و درحال وصول است. در همین قانون پیش‌بینی شده که هر سال 5 واحد درصد به مالیات اضافه شود. یعنی مالیات ارزش افزوده تولیدکننده داخلی سال آینده از 25 درصد به 30 درصد می‌رسد که در لایه‌های مصرف هم افزایش می‌یابد.
برچسب ها: سیگار مالیات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها