به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۳۱۴۴۱۵

امان ازاین فوب خلیج‌فارس!

امان ازاین فوب خلیج‌فارس!
اقباله هیئتی
سرانجام و علیرغم انتقادات فراوان،‌ یكی از مسئولان قشم اعلام كرد که طرح بنزینی دولت در سه هفته آینده در این جزیره اجرا خواهد شد؛ طرحی كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادی پیش‌درآمدی است برای افزایش قیمت بنزین به دست خود مردم كه اتفاقا بار تورمی وحشتناكی را به اقتصاد رنجور كشور تحمیل خواهد كرد.

كارشناسانی كه به تلویزیون و رادیو می‌آیند و اعضای دولت دائم با مقایسه قیمت‌ حامل های انرژی به خصوص بنزین در این سوی مرزها و آن سوی مرزها (با تاكید چندباره و همیشگی بر قیمت فوب خلیج‌فارس)  سعی دارند اینگونه القا كنند كه مردم اینجا بنزین را تقریبا مفت و رایگان دریافت می‌كنند! اما حاضر نیستند درباره سایر موارد از جمله قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای خودرو، مسكن، خورد وخوراك و از همه مهمتر دستمزد بگویند! قدیم‌ها فقط قیمت بنزین را با قیمت‌های جهانی و فوب خلیج‌فارس قیاس می‌کردند و می‌گفتند بنزین در ایران ارزان است؛ حالا همه قیمت‌ها و درصدها، حتی افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ را با قیمت جهانی مقایسه می‌کنند اما نمی‌گویند درآمدها و خدمات دولتی رایگان در همان كشورها چقدر است، شما که قیمت‌ها را جهانی‌سازی می‌کنید، چرا دستمزد کارگران ایرانی (كه طبق آمار رسمی از ارزان‌ترین نیروهای كار در كل جهان هستند) را با دستمزد کارگران فوب خلیج فارس و سایر نقاط جهان قیاس نمی‌کنید؟ به قول قدیمی‌ها اینور بام زمستان، آنور بام تابستان؟

دولت این اواخر بارها از اصطلاح یارانه‌های پنهان برای افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین استفاده می‌كند؛ یعنی یارانه‌هایی که به ثروتمندان داده می‌شود و ضعفا از آن محرومند و طرح بنزینی دولت، آنگونه که خوددولتی‌ها ادعا کرده‌اند، در جهت بازتوزیع همین یارانه‌های پنهان است؛ اما فقدان زیرساخت‌ها و اثرات تورمی توزیع پول در مناطق محروم و روستایی كشور از عناصر مهمی است که باید در تدوین طرح‌ پرچالش سهمیه‌بندی بنزین مد نظر قرار گرفته شود، موردی كه در دفعات پیشین و تجربه‌های گذشته به هیچ عنوان رضایت‌بخش نبوده است و حالا تكرار همان تجربه آن هم در این شرایط اقتصادی بسیار سخت خواهد بود. هر چند مسئولان دولتی اعلام كرده‌اند هدف از اجرای این تصمیم توزیع عادلانه‌ یارانه بین تمام اقشار مردم است؛ اما وقتی دقیق‌تر می‌شویم، می‌بینیم که این سیاست، از یك سو زمینه را برای یارانه‌ زدایی گرانی بیشتر آماده می‌كند و از سوی دیگر، با توزیع پول در میان مردم به خصوص روستاییان و نقاط کمتربرخوردار، موجب ایجاد بار تورمی در آن مناطق می‌شود. به اعتقاد بسیاری از كارشناسان، این طرح سرآغاز افزایش هر چه بیشتر نرخ تورم و در نتیجه سخت‌تر شدن وضعیت در سال آینده خواهد بود.

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۱۴:۵۱
ریال را حذف کنند و همه چیز بر اساس فوب خلیج فارس و بر پایه دلار باشد (381132)
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۱۵:۱۹
ااین طرح یک توطئه دقیق است. وقتی من مجبور شوم سهمیه بنزین یکی دیگر را مثلاً لیتری بیست هزار تومان بخرم و دولت اعلام کند که تمام سهمیه های بنزین لغو شده و خودش بنزین را لیتری پانزده هزار تومان می فروشد، هیچ کس اعتراضی نمی کند. این مرحله قفل بوده، این ها چطور به ... سقوط کردند؟ (381134)
۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ۱۱:۴۵
فکر کنم منظورش این بوده که این مرحله برای عمروعاص هم قفل بوده (381177)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها