به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۳۱۴۵۸۳

خروش مردم قزاقستان با افزایش بهای سوخت

خروش مردم قزاقستان با افزایش بهای سوخت
گروه بین الملل: دوبرابر شدن قیمت گاز مایع، شهرهای قزاقستان را به صحنه اعتراضات سراسری تبدیل کرد. دستکم ۲۰۰ معترض دستگیر شدند و رئیس جمهور وضعیت اضطراری اعلام کرد. با استعفای عسکر مامین، علی‌جان اسماعیل‌اوف، مامور تشکیل دولت موقت شد.
افزایش قیمت سوخت در قزاقستان، مردم را به خیابان‌ها کشاند و به ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی انجامید. این اعتراضات از یکشنبه دوم ژانویه در پایتخت شروع شد و به سرعت به همه کشور سرایت کرد.در آلماتی، پلیس به سوی معترضانی که قصد ورود به ساختمان‌های دولتی را داشتند، گاز اشک‌آور شلیک کرد و برای متفرق کردن آنها شوکر به کار برد. تظاهرکنندگان هم به خودروهای پلیس حمله کرده و تعدادی را آتش زدند. با گسترش خشونت و زد و خورد، شیشه‌های بسیاری مغازه‌ها و کافه‌ها شکست.
گاز مایع در قزاقستان کاربردی چند وجهی و عمومی دارد؛ در پخت و پز، گرمایش و سوخت خودروها.شهروندان این کشور به ویژه در مناطق غربی، سال‌هاست خودروها را گازسوز کرده‌اند زیرا گاز از بنزین ارزان‌تر بود. با برداشتن سقف قیمت گاز از اول ژانویه، شوک بزرگی به مصرف کنندگان وارد شد.
 خبرنگاران حاضر در محل گفته‌اند که بیش از پنج هزار نفر در آلماتی به خیابان ریخته بودند. گزارش شده که در سراسر قزاقستان، دستکم ۲۰۰ معترض دستگیر شده‌اند. وزارت کشور قزاقستان نیز با متهم کردن معترضان به خشونت، اعلام کرده که ۹۶ نیروی انتظامی در تظاهرات ضد دولتی زخمی شده‌اند.عسکر مامین، نخست وزیر قزاقستان با تشدید ناآرامی‌ها  استعفا داد. پیش از این کناره‌گیری، رئیس جمهور قزاقستان در آلماتی و استان منگیستاو وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. قاسم توقایف هم‌زمان از تشکیل یک کمیسیون ویژه برای چاره‌جویی و یافتن راهکاری مورد قبول همه در مسئله سوخت خبر داد و از معترضان خواست خویشتن‌دار باشند. او در عین حال به پلیس دستور داد جلوی اخلال در نظم عمومی را بگیرد.
دولت علت افزایش بهای گاز مایع را با افزایش تقاضا توجیه کرده است.قاسم توقایف‌، رئیس جمهور قزاقستان، از سال ۲۰۱۹ روی کار آمده است. او جانشین نورسلطان نظربایف شده که از سال ۱۹۸۹ بر قزاقستان حکومت کرد و به "رهبر ملت" موصوف است؛ عنوانی که متضمن مصونیت سیاسی و قضایی خاصی برای اوست.
برچسب ها: قزاقستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها