به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۱۴۸۱۳

رکوردشکنی رشد هفتگی قیمت نفت

رکوردشکنی رشد هفتگی قیمت نفت
گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیهای عرضه در بحبوجه افزایش ناآرامیها در قزاقستان و اختلالات در لیبی، افزایش یافت و به سوی بزرگترین رشد هفتگی از اواسط ماه دسامبر پیش می رود.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۵۷ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته ۱.۵ درصد صعود کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶۷ سنت معادل ۰.۸۴ درصد افزایش یافت و به ۸۰ دلار و ۱۳ سنت افزایش یافت. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۲.۱ درصد صعود کرده بود.در شرایطی که نگرانیها نسبت به مختل شدن عرضه از نگرانیها نسبت به تاثیر شیوع اُمیکرون بر تقاضا سبقت گرفته است، نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در مسیر ثبت بیش از شش درصد رشد در نخستین هفته سال نوی میلادی قرار دارند و قیمتهای آنها به بالاترین حد از اواخر نوامبر رسیده است.

لوییس دیکسون، تحلیلگر شرکت "ریستاد انرژی" در اظهاراتی گفت: روند صعودی قیمتهای نفت عمدتا منعکس کننده التهاب بازار در مواجهه با تشدید ناآرامیها در قزاقستان و ادامه وخامت وضعیت سیاسی در لیبی و کاهش تولید نفت است.

پس از روزها ناآرامی در قزاقستان که طی آن دولت حالت فوق العاده اعلام کرد، روسیه روز پنج شنبه نیروهایش را برای مهار ناآرامیها اعزام کرد. اعتراضات در مناطق غربی نفت خیز قزاقستان پس از حذف سقف قیمت دولتی بوتان و پروپان در روز سال نو آغاز شد.در این بین، افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس با رشد تقاضا همگام نبوده است. تولید نفت اوپک در دسامبر به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش افزایش یافت در حالی که تحت توافق اوپک پلاس اجازه داشت تولیدش را ۲۵۳ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

تولید در لیبی به ۷۲۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با اوج ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال گذشته، کاهش پیدا کرده که بخشی از علت این کاهش، تعمیرات خط لوله بوده است.اگرچه واریانت اُمیکرون به سرعت در حال شیوع است اما نگرانیهای بخش تقاضا با شواهدی از شدت بیماری‌زایی کمتر این واریانت در مقایسه با واریانتهای قبلی و تدابیر دولتها برای مهار شیوع گسترده، تخفیف پیدا کرده است.بر اساس گزارش رویترز، وانگ شیائو، محقق ارشد شرکت "گوئوتای جونان فیوچرز" اظهار کرد: ذخایر اندک نفت در اروپا و آمریکا عامل دیگری بوده که از رشد قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است.
برچسب ها: قیمت نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها