به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۳۱۴۸۳۶

روزانه پنج هزار افغان وارد ایران می‌شوند

روزانه پنج هزار افغان وارد ایران می‌شوند
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  در گفتگوی تلفنی با خانم«آنیکن هویتفلد» همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین، گفتگو و تبادل نظر کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این گفتگو ضمن تبریک سال نو میلادی به مردم و دولت نروژ، به حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت نروژ در شورای امنیت سازمان ملل اشاره و ابراز امیدواری کرد که مشورت های دو کشور در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شود.وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی و فناوری دو کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فیمابین برای توسعه روابط افزایش یابد.
امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت بحرانی در یمن و افغانستان اظهار کرد: به دلیل سرمای زمستان روزانه پنج هزار زن و کودک و مرد افغانستانی وارد مرزهای ایران می شوند  به گونه‌ای که در چهار ماه گذشته تعداد آوارگان جدید افغان در ایران به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.وزیر امور خارجه تاکید کرد: تلاش داریم تا در داخل مرزهای افغانستان به این آوارگان خدمات بدهیم و چنانچه دولت نروژ برنامه‌هایی برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به این آوارگان داشته باشد، آمادگی داریم تا به صورت زمینی و هوایی این کمک‌ها را در اختیار مردم افغانستان قرار دهیم.
 امیر عبداللهیان بر تشکیل یک حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام افغانستانی تأکید کرد. وزیر امور خارجه  همچنین برای ادامه مشورت ها میان ایران و نروژ در خصوص افغانستان و یمن اعلام آمادگی کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گفتگوهای هسته‌ای در وین، اظهار کرد: اکنون فضای کلی مذاکرات مثبت است و اگر طرفین به تعهدات کامل خودشان در برجام بازگردند، ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. طرف های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر ، رفع تحریم ها و بازگشت به برجام است.
آنیکن هویتفیلد، وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفتگو ضمن قدردانی از تلاش های مسئولانه ایران برای کمک به آوارگان افغانستانی گفت: نه تنها ما که همه جامعه جهانی باید قدردان کمک‌های انسان‌دوستانه شما به مردم افغانستان باشد و این اقدامات شما از گذشته تا به امروز وجود داشته است.وی با اشاره به بحران در یمن و افغانستان افزود: در ماه ژوئن نشستی را در اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان برگزار خواهیم کرد و از شما برای شرکت در این نشست دعوت می‌کنم. هویتفلد با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد : ما مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کنیم و در جریان همکاری‌های سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار داریم.وی ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای وین به توافقی خوب برای طرفین منجر شود.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها