به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۱۴۹۰۵

آمریکا: سقوط افغانستان، کاملا برنامه‌ریزی شده بود

عکس از حساب توییتر تلویزیون الهجره، وابسته به گروه تروریستی طالبان
عکس از حساب توییتر تلویزیون الهجره، وابسته به گروه تروریستی طالبان
گروه بین‌الملل: بازرس ویژه‌ دولت امریکا برای بازسازی افغانستان در یک گزارش تازه گفته است که حکومت افغانستان در نتیجه‌ی عملکرد نادرستی که در دو دهه‌ی اخیر گرفته شد، سقوط کرده است.
بنا به این گزارش، سقوط افغانستان پیش از فرار اشرف غنی و ورود طالبان به کابل کاملا برنامه‌ریزی شده بود! در این گزارش آمده است: امریکا در جریان بیست سال گذشته، 146 میلیارد دالر به منظور بازسازی افغانستان و 89 میلیارد دلار دیگر را برای تقویت نظام آموزشی و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور به مصرف رسانیده است. در جنگ افغانستان، 2400 سرباز امریکایی و بیش از یک هزار و سرباز قراردادی که 45 نفرشان امریکایی بودند، کشته شده و 21 هزار سرباز امریکایی و هزار و 427 سرباز قراردادی نیز زخمی شده‌اند.

 تروریسم دولتی؛ وزارت دفاع طالبان گردان ویژه انتحاری تشکیل می‌دهد!
خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نوشت که اعضای انتحاری‌کننده این گروه در چارچوب نهادهای امنیتی از جمله وزارت دفاع، جذب خواهند شد. به گفته مجاهد، انتحاری‌‌کننده‌ها در بخش نیروهای ویژه وزارت دفاع طالبان استخدام می‌شوند و از آن‌ها در ماموریت‌های ویژه دفاعی استفاده خواهد شد.
سخنگوی طالبان برتداوم تلاش‌های طالبان برای تشکیل ارتش خبر داد و گردان انتحاری‌ها را که در بخش نیروهای ویژه جذب می‌شوند، از مهم‌ترین بخش‌های این ارتش برشمرد. پیش از این، گردان‌های انتحاری طالبان در مرکز استان‌های مختلف از جمله بدخشان، تخار، قندوز، ارزگان، هلمند، زابل و جلال‌آباد تشکیل شده بود. این گردان‌ها در چهار ماه گذشته، ضمن برگزاری رژه نظامی، آمادگی خود را برای اجرای هر نوع عملیات نظامی در هر کجای افغانستان، به‌ویژه در مناطق مرزی، اعلام کردند. گردان انتحاری طالبان که در ۲۰ سال گذشته، یک بخش مهم و قدرتمند این گروه در جنگ با نیروهای خارجی و دولت پیشین افغانستان بود، از نوجوانان و جوانانی تشکیل شده است که در مدارس دینی پاکستان تحصیل کرده‌اند. شمار دقیق افراد انتحاری‌کننده طالبان مشخص نیست، اما تا پیش از سلطه این گروه بر افغانستان، مسئولیت گردان‌ها و اردوگاه‌های آموزشی ویژه افراد انتحاری‌کننده را ملا تاج‌میر جواد که فعلا معاون امنیت ملی طالبان است، برعهده داشت. ملا تاج‌میر جواد، موسس و بنیان‌گذار گردان‌های ویژه طالبان به نام‌های «قطعه سرخ»، «فاتح زواک» و «الحمزه» در تشکیلات نظامی طالبان است که هر سه گردان از افراد انتحاری‌کننده تشکیل شده‌اند. در سال‌های اخیر، گردان‌های یاد شده مسئولیت راه‌اندازی حملات مرگ‌بار و پیچیده در شهرهای افغانستان به‌ویژه کابل را به عهده داشتند. بر اساس یک گزارش سازمان امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، حمله مرگ‌بار به دانشگاه کابل در نوامبر ۲۰۲۰ کار یکی از همین گروه‌ها بود که با هدایت ملا تاج‌میر جواد اجرا شد.
در چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، دو مقام ارشد این گروه در مراسم رسمی، یاد انتحاری‌‌کننده‌های کشته شده در۲۰ سال گذشته را گرامی داشتند و به خانواده‌‎های آنان کمک نقدی کردند. نخستین بار، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان، در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰، صدها تن از بازماندگان انتحاری‌‌کننده‌های شبکه حقانی را به هتل انترکانتیننتال کابل دعوت کرد و گفت که پیروزی طالبان محصول خون انتحاری‌‌کننده‌ها در جنگ ۲۰ سال گذشته در افغانستان است. سراج‌الدین حقانی میان خانواده‌ انتحاری‌‌کننده‌های کشته شده پول نقد توزیع کرد و وعده داد که به هر خانواده زمین می‌دهد تا برای خود خانه بسازد.
‌ملا تاج‌میر جواد نیز در دهم آذر، بازماندگان انتحاری‌‌کننده‌های کشته شده در گردان الحمزه را به کابل دعوت و از آنان دلجویی کرد. ملا تاج‌میر که تاکنون از او عکسی منتشر نشده است، در یک پیام صوتی قول داد: «برای کودکان انتحاری‌‌کننده‌ها مدرسه و یتیم‌خانه ویژه در هر یک از شهرهای افغانستان تاسیس می‌کنیم و به آنان کاملا رسیدگی می‌شود.» به نظر می‌رسد با وجود آنکه طالبان تقریبا بر تمامی خاک افغانستان تسلط دارد و با تشکیل یک دولت انحصاری، در تلاش برای کسب مشروعیت بین‌المللی‌ است، همچنان استفاده از افراد انتحاری‌کننده را کنار نمی‌گذارد. تاکنون هیچ دولتی در ساختار رسمی خود از افراد انتحاری‌کننده به‌عنوان نیروی نظامی استفاده نکرده است. پیوستن انتحاری‎‌‌‌‌‌کننده‌ها به صفوف نیروهای رسمی در وزارت دفاع طالبان ترویج گونه‌ جدیدی از تروریسم دولتی را سبب خواهد شد؛ چون به‌جز گروه‌های تروریستی، تاکنون هیچ سازمان و دولتی از این شیوه در جنگ‌ها و منازعات مسلحانه استفاده نکرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها