به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۳۱۴۹۹۶

برقراری ارتباط بانکی دو کشور به نتیجه نرسید

برقراری ارتباط بانکی دو کشور به نتیجه نرسید
گروه اقتصادی: نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و الجزایر اظهار داشت: الجزایر بازار بزرگی است و مردم این کشور هم ذهنیت بسیار خوبی از ایرانی‌ها و کالاهای ما دارد، الجزایری‌ها کالای ایرانی را به عنوان یک کالای خوب می‌‌شناسند که این برای ما یک فرصت است.

به گزارش ایلنا، محمود تولایی  در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و الجزایر اظهار کرد: به دلیل مشکلات منطقه‌ای، تحریم‌ها و شیوع کرونا تجارت ما با کشورهای عربی از جمله الجزایر بدتر شده است. الجزایر یکی از کشورهای مهم شمال آفریقا است که روابط خوبی با ایران داشته، بطوریکه فرصت‌های ارتباطی و تجاری ما با این کشور قبل و بعد از انقلاب بسیار خوب بوده است. پیمانی که ما با عراق داریم به نام پیمان الجزایر است که نشان می‌دهد این کشور در ارتباط با ایران نقش بسیار پررنگی دارد.

وی افزود: در دوره‌ای بعد از انقلاب به دلایل سیاسی که چندان قابل توجیه نبود؛ از تجارت دوجانبه غفلت و روابط متوقف شد اما بعد از بازگشت روابط، تجارت دو کشور روند بسیار خوبی گرفت. الجزایر می‌تواند برای ما دروازه‌ ورود به شمال آفریقا و حتی آفریقای مرکزی باشد. الجزایر فرصتی است که ما بتوانیم با لیبی، تونس و حتی مراکش کار کنیم. روابط ما با مصر هم امروز مناسب نیست اما می‌توانیم فرصت‌های خوبی را در شمال آفریقا داشته باشیم. روابط لیبی با الجزایر مناسب بود اما به دلیل از هم پاشیدگی‌ها در لیبی این وضعیت هم وجود ندارد، بنابراین ما می‌توانیم روابط خود را با این کشور تقویت کنیم.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و الجزایر بیان کرد: مدت‌ها به دنبال این بودیم که بانک ایرانی با یک بانک الجزایری رابطه برقرار کنند که به نتیجه نرسید. پیمانکاران ایرانی پروژه‌های زیادی را در الجزایر انجام دادند که از این میان می‌توان به پروژه‌‌های آب، فاضلاب و ساخت وساز اشاره کرد. در دوره‌ای خودروسازان ما نیز توانستند در این کشور فعالیت‌هایی داشته باشند. در صادرات مواد غذایی و منسوجات توانستیم نسبتا موفق باشیم. همچنین معدود ایرانی‌هایی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و کارخانجات تاسیس کردند.

وی اضافه کرد: علی رغم اینکه رقیب بزرگی به نام ترکیه که مسیر کوتاه‌تری داشته، ارتباطات نزدیک‌تری هم دارد و ما محدودیت بسیار بیشتری نسبت به ترکیه در کار با الجزایر داریم؛ اما می‌توانستیم در این رقابت برنده باشیم تا اینکه تحریم‌ها آمد و موضوع را حادتر کرد. امروز امیدواریم بتوانیم با برداشته شدن تحریم‌ها راهکارهای مبادلاتی اعم از حمل کالا، مبادلات بانکی و پولی و... برقرار شود تا بتوانیم کارهای نیمه کاره خود را در این کشور پیگیری کنیم.

تولایی گفت: الجزایر بازار بزرگی است و مردم این کشور هم ذهنیت بسیار خوبی از ایرانی‌ها و کالاهای ایرانی دارد، الجزایری‌ها کالای ایرانی را به عنوان یک کالای خوب می‌‌شناسند که این برای ما یک فرصت است.وی با اشاره به تاثیر اتحادیه اروپا بر روابط تجاری بر الجزایر تصریح کرد: الجزایر مستعمره فرانسه بوده و مردم این کشور فرانسوی زبان هستند. روابط ما با فرانسه و اتحادیه اروپا معمولا روی ارتباطات ما با الجزایر هم تاثیرگذار است، کرونا هم مزید شد تا مراودات تجاری دوجانبه کاهش یابد. در شرایط تحریمی بازیابی مسیر‌ها کمی سخت‌تر است. احتمالا اگر کرونا نبود رفت‌وآمدها یا نمایشگاه‌ها یا مناقصه‌ها بیشتر بین دو کشور وجود داشت.

تولایی خاطرنشان ساخت: مشکلات و انتقال بانکی و همچنین مشکل لجستیک و حمل و دریایی هم در این روند تاثیرگذار است. ما با همه جای دنیا مشکل لجستیک داریم اما در مورد کشورهایی که مبادله کمتری داریم، این مشکل شدیدتر می‌شود چراکه کشتی‌رانی برای چند کانتینر کشتی اختصاص نمی‌دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: الزامات افزایش مبادله با الجزایر این است که دولت کمیسیون مشترک را با این کشور برقرار کند. مسئولیت کمیسیون مشترک با الجزایر با وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه‌ باید برنامه مشخصی برای برگزاری این کمیسیون‌ها داشته باشد تا مشکلات و مسائلی که گره بر کار زده را برطرف کند. در این صورت بخش خصوصی دوباره به میدان می‌آید و از فرصت‌های این کشور استفاده می‌کند. اگر اولویت کشور ارتباط با کشورهای مسلمان باشد باید این کمیسیون‌ها تشکیل شود، از همین روی نیاز داریم که دولت‌ها مذاکره داشته باشند. برخی از پیمانکاران ما سال‌ها پیش پروژه‌های خود را در این کشور تمام کرده‌اند اما هنوز پول‌هایشان را نگرفته‌اند چراکه ارتباطات دولتی مستمر نبوده است.

تولایی در پاسخ به سوالی در مورد صادرات محصولات کشاورزی به الجزایر گفت: صادرات کشاورزی گسترده‌ای به الجزایر نداشتیم و آمار گذشته بیشتر مربوط به کشمش، پسته و موارد مشابه بوده که هنوز هم وجود دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها