به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۳۱۵۰۰۵

نمی‌توانیم خیلی روی میزان فروش نفت حساب کنیم

نمی‌توانیم خیلی روی میزان فروش نفت حساب کنیم
گروه اقتصادی:عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: اصل این قضیه که ما می‌توانیم چقدر نفت بفروشیم و از آن ارز به دست آوریم، ابهام دارد و قطعیت ندارد و نمی‌توانیم خیلی روی میزان فروش نفت حساب کنیم.سید مصطفی میرسلیم درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: بودجه سال آینده کشور با نیت اینکه تورم مهار شود، تنظیم شده است و بنابراین جنبه انقباضی دارد.

وی بیان کرد: دولت به دنبال آن است که در سال آینده کسری بودجه نداشته باشد. البته با توجه به اینکه انقباض باعث می‌شود که ما به سمت رکود برویم و این مسئله روی اشتغال و تولید اثر می‌گذارد، این موضوع یکی از نقاط ضعف بودجه محسوب می‌شود.نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: نکته بعدی این است که در این بودجه از نظر درآمدی یکسری نقاط ابهام وجود دارد. ما روی صادارت نفت تا حدی حساب باز کردیم که اگر محقق شود خوب است و درآمد ارزی مناسبی خواهیم داشت.میرسلیم افزود: ما نمی‌دانیم که با توجه به شرایط بین المللی تا چه حد از نفت کشورمان خریداری می‌شود و قیمت آن چقدر خواهد بود. البته امیدواریم که قیمت نفت کاهش نیابد و همین رقمی که در بودجه پیش بینی شده است یعنی ۶۰ دلار یا قمیت بیشتر محقق شود.

لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده تا حد زیادی به درآمد نفتی وابسته است
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: اصل این قضیه که ما می‌توانیم چقدر نفت بفروشیم و از آن ارز به دست آوریم، ابهام دارد و قطعیت ندارد و نمی‌توانیم خیلی روی میزان فروش نفت حساب کنیم. از سوی دیگر هدف ما این بوده است که تا جایی که امکان دارد، بودجه را مستقل از درآمد نفتی تنظیم کنیم که لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده اینگونه نیست و تا حد زیادی به درآمد نفتی وابسته است.

بسیاری از پزشکان رک و راست به بیماران خود می‌گویند که پول نقد پرداخت کنند تا مالیات ندهند
وی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار مهم که دولت باید انجام دهد، این است که برخی از افراد که باید درآمد مالیاتی خود را پرداخت کنند، الان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. به گونه‌ای که بسیاری از پزشکان رک و راست به بیماران خود می‌گویند که پول نقد پرداخت کنند تا مالیات ندهند.نماینده مردم تهران در مجلس متذکر شد: این در حالی است که طبق گزارشی که در شهریور ماه اخذ کردیم، درآمد مالیاتی ما بیش از ۱۲۰ درصد حاصل شده است که در واقع اینگونه نیست و واقعیت ماجرا با این آمار تفاوت زیادی دارد. در زمینه مالیات حتما باید اصلاحاتی انجام شود. علاوه بر این، باید روی پایه مالیاتی هم اصلاحاتی انجام شود و در برخی از جاها مالیات بسته نشده که حتما باید روی آن کارها مالیات بسته شود.

۵۰ همت در گمرک اتلافات داریم که عدد کمی نیست و باید اصلاح شود
میرسلیم گفت: همچنین پایه مالیاتی را می‌توان اصلاح کرد و ما هم در مجلس آمادگی داریم. در حال حاضر به درستی مالیات گردآوری نمی‌شود و دولت اطلاعات لازم را جمع آوری نمی‌کند. سازمان امور مالیاتی هم باید سامانه‌های خود را دقیق کند تا عملکرد مودیان مشخص شود و باید این کار دقیق باشد. اگر این کارها انجام شود، کمک خوبی به دولت است و ما هم پشتیبان دولت هستیم. همچنین نزدیک به ۵۰ همت در گمرک اتلافات داریم که عدد کمی نیست و باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: همچنین دولت از حقوق مالکانه‌ای که دارد، به درستی استفاده نمی‌کند. برخی از شرکت‌های سودهای کلان می‌برند، اما حق دولت را نمی‌دهند. برای مثال شرکت‌های فولادی از سنگ آهن استفاده می‌کنند در حالی که سنگ آهن جزو انفال است و باید مشخص شود که به چه قیمتی این انفال در اختیارشان قرار می‌گیرد چراکه دولت باید حق مالکانه خود را بگیرد.

مجلس همکاری با دولت را جزو وظایف خود می‌داند و ما به دنبال آن هستیم که یک بودجه مناسب و واقع بینانه‌ای که درآمدهای آن محقق شود و هزینه‌های آن هم بدون ریخت وپاش باشد، به تصویب برسانیم
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید قیمت نفت را به ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برسانیم، اما این کار را انجام ندادیم و چرا این کار انجام نشده است؟ اگر ما این کار را انجام می‌دادیم، درآمد حاصل از فروش سوخت ما بیشتر می‌شد و می‌توانستیم جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه آن را به کار گیریم. متاسفانه قانون در این زمینه به خوبی اجرا نشده است.

میرسلیم بیان کرد: دولت باید حق مالکانه خود را بگیرد و آن را صرف امور عمرانی کشور کند. اگر ما از نفت و معادن که سرمایه کشور است، استفاده می‌کنیم، نباید صرف امور جاری کشور شود بلکه باید صرف امور عمرانی و سازندگی کشور شود. مجلس همکاری با دولت را جزو وظایف خود می‌داند و ما به دنبال آن هستیم که یک بودجه مناسب و واقع بینانه‌ای که درآمدهای آن محقق شود و هزینه‌های آن هم بدون ریخت وپاش باشد، به تصویب برسانیم.
مرجع : بازار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها