به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۳۱۵۰۷۵
با سر دادن شعارهایی چون «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی»

حضور خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ در فرودگاه امام

گروه سیاسی: در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، آن دسته از خانواده‌های قربانیان که در ایران زندگی می‌کنند روز شنبه صبح، ۱۸ دی‌ماه، به فرودگاه امام رفتند و سپس در محل سقوط هواپیما در شاهدشهر گردهم آمدند.
حضور خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ در فرودگاه امام
در این تجمع خانواده‌ها شعارهایی چون «حقیقت، عدالت» و «دادخواهی» سر دادند. این خانواده‌ها با در دست داشتن عکس قربانیان و شاخه‌های گل درست در ساعتی در فرودگاه امام خمینی حاضر شدند که دو سال پیش عزیزان خود را راهی پرواز اوکراین کرده بودند. آنها در فرودگاه فریاد زدند که «حقیقت، عدالت» و گفتند: «عدالت قابل مبادله نیست! ما محکم ایستاده‌ایم تا جنایتکاران را در دادگاه بی‌طرف محاکمه کنیم.» پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.
همزمان، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ملانیا جولی، وزیر خارجه، عمر الغبرا، وزیر ترابری، شان فریزر، وزیر مهاجرت و رلف گودیل، کمیسر عالی کانادا، دیروز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، در دومین سالگرد سرنگونی پرواز ۷۵۲ با موشک‌های سپاه در نشستی مجازی با اعضای خانواده‌های قربانیان دیدار کردند.  در گردهمایی خانواده‌ها در روز شنبه، تعدادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان هم به ایراد سخنرانی پرداختند و به نمایندگی از سایر خانواده‌ها «خواستار روشن شدن حقیقت، اجرای عدالت و مجازات اوامر و عاملین این حادثه در محکمه‌ای که خانواده‌ها تشکیل می‌دهند» شدند.
در این تجمع با اشاره به بی‌حرمتی به پیکر قربانیان و حتی سرقت زیورآلات آن‌ها اشاره شد:‌ «خانواده‌های جان‌باختگان بعد از این جنایت تمام هستی خود را از دست داده‌اند ولی این بی حرمتی‌ها را تحمل نمی‌کنند.» عباس صادقی که در واقعه شلیک به هواپیمای اوکراینی پسر، دختر و نوه‌اش را از دست داده است در مراسم دومین سالگرد جانباختگان گفت: «برای دادخواهی و جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای، عاملین این جنایت  را به محاکمه می‌کشانم.»
خانواده‌ها پس از حضور در فرودگاه با رژه خودرویی به سوی شاهدشهر، محل سقوط هواپیما، رفتند و آنجا نیز با سر دادن شعارهایی خواستار روشن شدن حقیقت شدند. خانواده‌ها علاوه بر در دست داشتن عکس قربانیان، پلاکاردهایی نیز در دست داشتند که در آن‌ها آمده بود: «عدالت قابل مذاکره نیست»، «حقیقت نباید فدای مصلحت شود» و «هدف وسیله را توجیه نمی‌‌کند». در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین، گروه همکاری کشورهای درگیر روز پنج‌شنبه هفته گذشته رسما اعلام کرد که از مذاکره با ایران دست شسته و از این پس پرونده مرگ قربانیان را از طرق بین‌المللی پیگیری خواهد کرد. از سوی دیگر رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری«مهر» از پرداخت بخشی از خسارت به خانواده جان‌باختگان این پرواز خبر داد. این مبلغ 150 هزار دلار اعلام شده است. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۹:۱۹
روحشان شاد (381340)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها