به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۳۱۵۰۷۶

بکتاش آبتین، «نویسنده زندانی» درگذشت

گروه سیاسی: کانون نویسندگان ایران روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، خبر داد که بکتاش آبتین، نویسنده و شاعر زندانی، در بیمارستان ساسان تهران درگذشته است.
بکتاش آبتین، «نویسنده زندانی» درگذشت
کانون در بیانیه خود نوشته است: «بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو پایدار و برجسته‌ کانون نویسندگان ایران که جان شیرین خود را فدای آزادی کرد، از میان ما رفت.» بکتاش آبتین با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد. بکتاش آبتین، متولد شهر ری، از اواسط دهه ۱۳۷۰ چند مجموعه شعر منتشر کرده بود که از این میان می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد. او همچنین ساخت چند فیلم مستند را در کارنامه دارد، از جمله فیلم‌هایی چون «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ایرانی، و «همایون خرم»، مستندی درباره این آهنگساز نامی ایران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی علیشاه مولوی، شاعر فقید عضو کانون نویسندگان ایران، است.‎ آبتین در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شد و خانواده او سرانجام موفق شدند در روز ۲۲ آذر امسال با دریافت مرخصی او را از زندان به بیمارستان منتقل کنند.

وضعیت سلامتی آبتین روز ۱۱ دی به وخامت گذاشت و در پی انجام «آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی»، پزشکان تصمیم گرفتند او را به کمای مصنوعی ببرند. کانون نویسندگان پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که وضعیت جسمانی بکتاش آبتین به دلیل عدم رسیدگی و دسترسی به‌موقع به مراقبت‌های پزشکی و همچنین اعزام دیرهنگام به بیمارستان توسط مسئولان زندان، به این مرحله «سخت نگران‌کننده» رسیده است. در دو هفته گذشته همزمان با وخامت حال این نویسنده فیلمساز، بر تلاش‌ها و خواسته‌ها برای آزادی و رسیدگی بهتر به وضعیت سلامتی او افزوده شده بود.
از جمله انجمن قلم (پِن) آمریکا روز جمعه به‌ همراه ۱۸ نهاد مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران با تاکید بر وضعیت جسمی وخیم بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و دیگر زندانیان سیاسی شدند. در این نامه سرگشاده همچنین از حکومت ایران به دلیل انتقال آبتین و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان، به زندان در شرایط همه‌گیری کرونا به‌شدت انتقاد شده بود. انجمن قلم آمریکا شهریورماه امسال جایزه «آزادی نگارش/باربی» خود را به طور مشترک به این سه عضو زندانی کانون اهدا کرد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۵:۲۷
خیلی خیلی حالم بد شد، وقتی خبرشو خووندم
تا كی آخه؟ (381330)
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۲۰:۱۱
بقول اقای ظریف ما خودمان خواسته ایم که هر بلایی را که خواستند سر ما بیاورند تک تک و به نوبت. (381344)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۵:۵۰
خدایش بیامرزاد (381332)
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۶:۰۳
جرم: عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای
مجازات: شش سال زندان
این ننگ را به کجا ببریم؟ (381333)
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۷:۳۲
چرا دزدان میلیاردی در زندان نمیشوند؟؟؟چرا آنها که اقتصاد را نابود و مردم را آواره خیابان کردند اتفاقی برایشان نمی افتد (381337)
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۹:۱۹
خدا رحمتش کنه 😔 (381341)
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۰۰:۲۹
خدا رحمتش کنه. روزی خواهد آمد که .... (381349)
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۲:۱۱
به نظرم این نویسنده زمانی فوت شد که با زنجیر به پا در بیمارستان شد. چرا زنجیر؟
آیا ما زنده هستیم؟ (381363)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها