کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمادگی دولت قزاقستان برای كشتار مردم معترض

وقتی روس‌ها وارد شوند بیرون کردنشان بسیار دشوار است

18 دی 1400 ساعت 17:15


گروه بین الملل:وزیر خارجه آمریکا به دولت قزاقستان هشدار داد که "وقتی روس‌ها وارد خانه شما شدند، گاهی اوقات بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد شد."
 آنتونی بلینکن، به قزاقستان در مورد درخواست کمک از روسیه هشدار داد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد مقایسه وضعیت قزاقستان با وضعیت در مرز اوکراین با روسیه، گفت محرک‌های اقتصادی و سیاسی «بسیار خاصی» وجود دارد که شرایط را متفاوت می‌کند.
وزیر امور خارجه آمریکا، تصمیم قزاقستان برای درخواست کمک نظامی از روسیه برای مقابله با موج ناآرامی‌های خشونت آمیز را زیر سوال برد و گفت: ایالات متحده معتقد است که دولت قزاقستان می‌تواند خود با اعتراضات مقابله کند. مشخص نیست چرا این استقرار رخ داده است.
بلینکن گفت: یکی از درس‌های تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها به خانه شما می‌آیند، گاهی اوقات بسیار دشوار است که آنها را خارج کنید. به نظر من مقامات و دولت قزاقستان مطمئناً ظرفیت برخورد مناسب با اعتراضات را دارند تا این کار را به گونه‌ای انجام دهند که حقوق معترضان و در عین حال حفظ نظم و قانون رعایت شود. بنابراین مشخص نیست که چرا آنها نیاز به کمک خارجی را احساس می‌کنند. ما در تلاش هستیم تا در مورد آن بیشتر بفهمیم.مقام‌های مسکو تاکید کرده‌اند که اعزام نیروهای این کشور در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی، ائتلافی نظامی اروپا-آسیایی، صورت گرفته و موقتی است.

رئیس امنیت ملی سابق قزاقستان دستگیر شد
کمیته امنیت قزاقستان بدون ذکر جزئیات اعلام کرد، مقام‌های قزاقستان، "کریم ماسیمف" رئیس سابق کمیته اطلاعات ملی این کشور را به همراه چند تن دیگر از مقام‌ها به ظن خیانت دستگیر کرده‌اند.
 نیروهای امنیتی قزاقستان پس از چند روز خشونت خیابان‌های آلماتی، شهر اصلی این کشور را پس گرفته و پاکسازی کردند و رئیس جمهوری قزاقستان مورد حمایت روسیه نیز دستور داد که نیروهایش برای متوقف کردن قیام سراسری اجازه شلیک بدون اخطار را دارند.قزاقستان در پی وقوع تظاهرات بی‌سابقه یکشنبه گذشته به دلیل افزایش قیمت سوخت در ابتدای سال جاری میلادی، شاهد درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان است.

حمایت قاطعانه چین از رئیس جمهوری قزاقستان
رئیس جمهور چین حمایت "قاطعانه" خود را نسبت به رئیس جمهوری قزاقستان که با اعتراضات سراسری مواجه شده است، نشان داد و گفت که او اقدامات "قاطع" و "موثری" را در یک لحظه حساس برای آرام کردن سریع وضعیت انجام داده است.
 شی جینپینگ، در پیامی شفاهی به قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان گفت که چین به‌شدت هرگونه تلاش نیروهای خارجی برای تحریک ناآرامی و برانگیختن انقلاب‌های رنگی در قزاقستان و همچنین هرگونه تلاشی برای صدمه زدن به دوستی بین چین و قزاقستان و برهم زدن همکاری بین دو کشور را رد می‌کند.
حمایت "صریح و بی‌چون و چرا" شی جینپینگ از توکایف در روزی انجام شد که این رئیس جمهور مورد حمایت روسیه گفت که به سربازانش دستور شلیک جهت کشتن و سرکوب معترضان را داده است.شی جینپینگ اظهار کرد که توکایف "حس مسئولیت" خود را به‌عنوان یک سیاستمدار نشان داده است و رویکرد بسیار "مسئولانه‌ای" را در قبال کشور و مردمش اتخاذ کرده است.
شی جینپینگ به همتای قزاق خود اطمینان داد که چین به‌عنوان یک "همسایه و شریک دائمی و جامع استراتژیک قزاقستان"، آماده ارائه حمایت‌های لازم برای کمک به این کشور جهت غلبه بر مشکلات موجود است.وی افزود که چین "قاطعانه" با هر نیرویی که ثبات قزاقستان را تضعیف و امنیت کشور را تهدید کند و سعی در تخریب زندگی مسالمت آمیز مردم قزاقستان داشته باشد، مخالف است.
رئیس جمهوری چین تاکید کرد: مهم نیست که قزاقستان با چه چالش‌ها و خطراتی مواجه است، چین همیشه "دوست قابل اطمینان" و "شریک معتمد" قزاقستان به‌حساب می‌آید و مردم چین همیشه در کنار مردم قزاق خواهند ماند.پیش از این وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، عنوان داشت که چین متوجه شده است که مقامات قزاقستان در حال انجام یک‌سری "اقدامات قدرتمند" برای مبارزه با "خشونت و تروریسم و حفظ ثبات اجتماعی" هستند.
وانگ افزود که چین از هر نوع تلاشی جهت آرام کردن اوضاع قزاقستان در سریعترین زمان ممکن حمایت و همچنین به مقامات این کشور در این راستا کمک خواهد کرد و از هرگونه ایجاد ناآرامی به‌صورت عمدی و تحریک خشونت در قزاقستان توسط نیروهای خارجی مخالف است.

 


کد مطلب: 315092

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315092/وقتی-روس-ها-وارد-شوند-بیرون-کردنشان-بسیار-دشوار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir