کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید دستگاه حسگر زیستی ویژه بیماری آلزایمر

18 دی 1400 ساعت 18:39


گروه علمی:عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان گفت: دستگاه حسگر زیستی الکتروشیمیایی برای بیماری آلزایمر با ویژگی و قابلیت موثر طراحی و ساخته شد.فائزه شکری گفت: اولین حسگر زیستی الکتروشیمیایی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد که با آن "مارکر تائو فسفریله" در خون و مایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به آلزایمر اندازه گیری می‌شود.  با در نظر گرفتن اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر در جلوگیری از پیشرفت عارضه، در این پروژه تلاش شد ابزاری طراحی شود که با کمک آن بتوان ابتلا به آلزایمر را از طریق بررسی حجم بسیار کمی از خون یا مایع مغزی نخاعی فرد نشان داد.

از این حسگر می‌توان با انجام تغییراتی در شناسایی بیماری‌های دیگر از جمله سرطان نیز استفاده کرد.عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان گفت: با در نظر گرفتن رشد آمار مبتلایان، همگام با افزایش میانگین سن جمعیت، تشخیص زود هنگام این بیماری اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. روش‌های نمونه‌برداری از مایع‌های فیزیولوژیک به دلیل غیرتهاجمی بودن، گزینه مناسبی برای بیماران و پزشکان به حساب می‌آیند.

امروزه تشخیص یا پیشرفت بیماری را می‌توان از طریق نمونه برداری از بافت یا نمونه برداری از مایعات بدن بیماران بررسی کرد.بیماری آلزایمر ماهیت پیش‌رونده دارد؛ به طوری که نمی‌توان دقیقا مشخص کرد از چه زمانی این بیماری آغاز شده است. آلزایمر به دنبال تخریب و مرگ نورون‌های مغزی که در حافظه و یادگیری نقش دارند، ایجاد می‌شود.


کد مطلب: 315124

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315124/تولید-دستگاه-حسگر-زیستی-ویژه-بیماری-آلزایمر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir