به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۱۵۱۵۳

خطای «تست سریع» در تشخیص اُمیکرون

خطای «تست سریع» در تشخیص اُمیکرون
گروه علمی: تست‌های سریع کووید-19که به آن تست سریع آنتی‌ژن نیز گفته می‌شود، با نمونه‌گیری به وسیله سواب از بینی به اندازه کافی برای تشخیص ابتلا به‌سویه امیکرون در روزهای اولیه بیماری قابل اعتماد نیست؛ به همین‌خاطر هر نوع علائمی هم‌اکنون باید کرونا تلقی شود و به‌گفته محققان دیگر چیزی به اسم سرماخوردگی وجود ندارد. متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند سازمان غذا و داروی آمریکا برای اینکه کاربران با امنیت کامل بتوانند نمونه‌های مخاطی را از حلق جمع‌آوری کنند، مجوز بدهد.

به گزارش رویترز، سازمان غذا و داروی آمریکا درباره نمونه‌گیری از حلق توسط بیماران ابراز نگرانی کرده است. دکتر مایکل مینا، رئیس اداره علمی در eMed می‌گوید: وقتی گلو و بزاق فردی به عفونت امیکرون دچار می‌شود، قبل از رسیدن ویروس به بینی، او می‌تواند آن را به افراد دیگر منتقل کند؛ بنابراین استفاده از سواب در حفره بینی برای تشخیص عفونت بسیار زود است.

مطالعه‌ای که در نشریه medRxiv منتشر شد، روی 29کارگر مبتلا به امیکرون با مشاغل پرخطر انجام شده است که آزمایش‌های PCR و آنتی‌ژن را به‌طور همزمان در چند روز انجام دادند. آزمایش‌های PCR بزاق ویروس را به‌طور میانگین 3روز قبل از مثبت‌شدن نمونه‌های سواب سریع بینی شناسایی کردند.بلایت آدامسون، رهبر ارشد این مطالعه می‌گوید: وقتی آزمایش با تست‌های آنتی‌ژن سریع منفی می‌شود، ممکن است فرد همچنان به بار ویروسی بالایی مبتلا باشد و آن را به دیگران نیز منتقل کند، اما به‌گفته مینا، تست آنتی‌ژن سریع مثبت، بسیار قابل اعتماد است.

خطر تست خودسرانه گلو
در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از متخصصان از کاربران خواسته‌اند پیش از واردکردن سواب به بینی، آن را با جمع‌آوری نمونه مخاط گلو امتحان کنند، اما سازمان غذا و دارو می‌گوید کاربران باید دستورالعمل شرکت سازنده را دنبال کنند.

این آژانس می‌گوید: درباره نمونه‌گیری خود فرد از گلو چند نکته مهم و نگران‌کننده وجود دارد؛ چراکه این روش بسیار پیچیده‌تر از نمونه‌گیری از بینی است و اگر به اشتباه انجام شود، می‌تواند باعث آسیب به بیمار شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز توصیه کرده است که سواب گلو باید حتما توسط افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده انجام شود.

پیش از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا تست سواب خانگی را تأیید کند، سازندگان باید مطالعاتی در این زمینه انجام دهند و سپس طبق آن، دستورالعملی روی کیت‌های تست سریع قرار دهند تا مصرف‌کننده بتواند با خیال راحت تست را در خانه با نمونه‌گیری از گلو انجام دهد. مینا می‌گوید، اگر افراد خارج از دستورالعمل سازمان غذا و دارو کاری انجام دهند ریسک آن برعهده خودشان است.

به‌گفته مینا، کیت‌های تست سریع آنتی‌ژن مصرفی در انگلیس شامل دستورالعملی برای تست گرفتن از نمونه حلق است؛ درحالی‌که رعایت راهنمای سازمان غذا و دارو مهم است، اما باید موارد علمی را هم درنظر داشته باشیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که علائم کووید-19با سویه امیکرون به نسبت سایر سویه‌های قبلی، ‌سریع‌تر خودش را نشان می‌دهد. مینا می‌گوید: وقتی علائم را احساس کردید خودتان را مثبت فرض کنید، اما چند روز بعد از بروز علائم با یک تست سریع آنتی‌ژن خودتان را آزمایش کنید. به محض اینکه امیکرون وارد بینی شود، تست‌ها مثبت می‌شود و به آن اطمینان کنید.

دوز چهارم واکسن فعلاً لازم نیست
متخصصان انگلیسی می‌گویند فعلا نیازی به ترزیق دوز چهارم واکسن کووید-19نیست؛ چراکه دوزهای تقویت‌کننده به اندازه کافی در برابر بیماری وخیم ناشی از سویه امیکرون، به‌ویژه در افراد مسن محافظت ایجاد می‌کنند. آژانس امنیت سلامت بریتانیا نشان داده است 3ماه پس از دوز تقویت‌کننده، محافظت در افراد 65سال به بالا در برابر بستری‌ شدن 90درصد شده است. البته این محافظت در برابر عفونت‌هایی با علائم متوسط و خفیف کمتر است و پس از 3ماه به 30درصد می‌رسد.

بنابراین آمار نشان می‌دهد چرا زدن دوز تقویت‌کننده واکسن علاوه بر 2دوز اولیه واکسن کووید-19واجب است. با 2دوز اولیه واکسن، محافظت در برابر بیماری وخیم، پس از 3ماه به 70درصد و پس از 6ماه به 50درصد می‌رسد. پروفسور وی شن لیم، رئیس ایمنی‌زایی کووید-19در کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمنی‌زایی می‌گوید: داده‌های فعلی نشان می‌دهد که دوز تقویت‌کننده سطح بالایی از محافظت را در برابر علائم شدید کووید-19 حتی برای افرادی که مشکلات زمینه‌ای ازجمله کهولت سن دارند، ارائه می‌کند. این نشان‌دهنده ارزش بالای دوز تقویت‌کننده است.

لیم می‌گوید: با رشد نرخ ابتلا به‌سویه امیکرون من به همه پیشنهاد می‌کنم تا دوز تقویت‌کننده واکسن خود را به سرعت بزنند یا اگر هنوز واکسن نزده‌اند، حتما 2دوز اولیه را در سریع‌ترین زمان دریافت کنند تا احتمال ابتلای آنها به نوع سخت بیماری کم شود.به‌گفته لیم با استناد به آمار و داده‌ها، فعلا نیازی نیست درباره برنامه واکسیناسیون با دوز چهارم فکر کنیم. هرچند برخی کشورها برای مقابله با موج ابتلا به امیکرون در حال انجام این کار هستند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: اومیکرون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها