کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۸ باوری که افراد چاق نباید آن را قبول کنند

19 دی 1400 ساعت 10:07


گروه علمی: افراد زیادی هستند که همیشه به خاطر چاقی و چربی‌های اضافی بدن خود، دائما خود را سرزنش می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان و روانشناسان در مورد اینکه چگونه مغز خود را دوباره برنامه‌ریزی کنید تا احساس خوبی به خود و بدنتان داشته باشید، راهکارها و ترفندهایی پیشنهاد می‌دهند.
 

 ممکن است متوجه شده باشید که فرهنگی که در آن بزرگ شده‌اید و زندگی می‌کنید،‌ می‌تواند چه تاثیر عمیقی در رژیم غذایی شما و به تبع آن، در اهمیت دادن به لاغری و تغذیه پاک و احساس ارزشمندی در مورد خود داشته باشد.

دکتر راشل گلدمن، استادیار بالینی بخش روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک می‌گوید: فرهنگ رژیم غذایی به ما می‌آموزد که به اندازه کافی خوب نیستیم و باید تغییر کنیم؛ این پیام‌ها در ما نهادینه و بخشی از صحبت ما با خودمان می‌شوند. افکار ما بر احساساتمان تأثیر می‌گذارد و احساسمان بر رفتار ما تأثیر می‌گذارد، بنابراین افکار ما می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند.

دکتر گلدمن می‌گوید: به عبارت دیگر، اگر به خود بگوییم که به دلیل اضافه وزنی که داریم، نباید کیک بخوریم، یا با اینکه کیک نمی‌خوریم اما هنوز چاقیم، پیام‌هایی مبنی بر احساس شکست و ناامیدی در ما تقویت می‌شود.
 
دکتر گلدمن می‌افزاید: نه‌تنها رسانه‌ها این پیام‌ها را به ما منتقل می‌کنند که از چربی‌های بدن خود متنفر باشیم، بلکه اعضای خانواده و دوستان نیز در داشتن این احساس بد نقش دارند. حتی با وجود اینکه ما به طور منطقی می‌دانیم که بدن انسان سالم در اشکال و اندازه‌های مختلف است که هیچ ربطی به ارزش ما به عنوان انسان ندارد، اما این پیام‌ها در مورد فرهنگ رژیم غذایی را به گونه‌ای در درونمان نهادینه می‌کنیم که به ما آسیب می‌رسانند.

مسئله این است که بر اساس فرهنگ رژیم غذایی، که برخی غذاها بهتر از بقیه هستند، و یا اگر می‌خواهید ظاهر بدنتان شبیه شخصی خاص شود، غذاهایی را بخورید که او می‌خورد، درست نیست و به گفته استفانی رینولد، روانپزشک دارای گواهی هیئت مدیره در آستین تگزاس، رمز داشتن احساس خوب به خود قبول کردن همین نکته است.دکتر رینولد می‌گوید: وقتی این افکار شرورانه به ذهنتان خطور می‌کند،‌ سعی کنید که آنها را از ذهنتان بیرون کنید، به چیزهای دیگری فکر کنید و خود را مشغول کار دیگری کنید تا کمتر به آنها فکر کنید. 

چگونه می‌توان از شر افکار منفی در مورد اضافه‌وزن برای همیشه خلاص شد؟
ممکن است این کار در ابتدا آسان نباشد، زیرا همه ما با این فرهنگ رژیم غذایی بزرگ شده‌ایم، اما به گفته دکتر رینولد، نکته اساسی این است که بتوانید ارزش و واقعیت افکار منفی را در ذهن خود زیر سوال ببرید، یا فکر کنید که چگونه می‌توانید برای آن جایگزینی پیدا کنید.به گفته دکتر رینولد، فقط چند بار انجام این کار کافی نیست، بلکه باید آن را به طور منظم انجام دهید تا مغزتان را مجدداً تنظیم کنید که به خودتان نگاه مثبتی داشته باشید و فکرتان را برای کارهای مهم‌تر آزاد کنید. حتی اگر در ابتدا آنچه را به خود می‌گویید باور نداشته باشید، در نهایت با تکرار زیاد، اساساً ذهن خود را از پیام‌هایی که فرهنگ رژیم غذایی در شما نهادینه کرده، خالی می‌کنید. در اینجا چند نمونه از جملاتی آورده شده که می‌توانید آنها را با فکرهای منفی ذهن خود جایگزین کنید.

فکر: پاهای من خیلی بزرگ هستند و سلولیت روی آنها شرم‌آور است.
جایگزین کنید با: پاهایم قوی هستند و مرا به جاهایی می‌برند که باید بروم. علاوه بر این، سلولیت کاملا طبیعی است.
فکر: من واقعاً باید وزنم را کم کنم.
جایگزین کنید با: چه کسی این را می‌گوید؟! کاری که باید انجام دهم این است که با احترام به بدنم رفتار کنم و از آن به‌خوبی مراقبت کنم.
فکر: احساس می‌کنم چاقم.
جایگزین کنید با: چربی یک احساس نیست و هیچکس دائما احساس خوبی در مورد بدن خود ندارد. هیچکسی نیست که هر لحظه عاشق بدن خود باشد، و این اشکالی ندارد.
فکر: نباید آن کلوچه را می‌خوردم.
جایگزین کنید با: من چیزی شیرین می‌خواستم، بنابراین به آنچه می‌خواستم گوش دادم، که چیز خوبی است. غذای خوب یا بد وجود ندارد؛ غذا فقط غذاست و من حق دارم آن را بخورم.
فکر: من اضافه‌وزن وحشتناکی دارم.
جایگزین کنید با: من هرگز با دوستم اینگونه حرف نمی‌زنم. من به او می‌گویم که ظاهر خوبی دارد و اینکه من او را دوست دارم. پس با خودم هم باید همینطور حرف بزنم.
فکر: من از وزن کردن خودم وحشت دارم.
جایگزین کنید با: عدد روی ترازو فقط یک عدد است، مانند کدپستی من؛ این عدد چیزی در مورد من به عنوان یک انسان نمی‌گوید.
فکر: من هرگز به تناسب اندامی که می‌خواهم نخواهم رسید.
جایگزین کنید با: بدن انسان‌ها بی‌نهایت شکل و اندازه دارد. علاوه بر این، شکل بدن من نمی‌گوید که من کی هستم. من یک انسان کامل هستم و فقط بدنم نیستم و نباید از روی آن قضاوت شوم.
فکر: من خیلی بدفرم هستم. کاش لاغرتر بودم.
جایگزین کنید با: در همه زمان‌ها و همه مکان‌ها، برخی افراد لاغر و برخی افراد چاق بوده‌اند و این همیشه صادق خواهد بود. بدن‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند و این موضوعی کاملا طبیعی است.


کد مطلب: 315180

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315180/۸-باوری-افراد-چاق-نباید-قبول-کنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir