به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۱۵۱۸۹

ورود بخش خصوصی به معادن افغانستان

ورود بخش خصوصی به معادن افغانستان
گروه اقتصادی: وزیر خارجه طالبان دیروز وارد تهران شد. طالبان همچنین اعلام کرده است چند معدن برای استخراج به متقاضیان سپرده شود. پیش از این هم مهرداد اکبریان، نائب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران اعلام کرده بود زمزمه‌هایی از ورود ذوب‌آهن به افغانستان و سرمایه‌گذاری در این کشور شنیده می‌شود. اما آیا ورود یک مقام رسمی از این گروه به ایران نشانه ورود معدن‌کاران به افغانستان است؟

احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی در خراسان رضوی در همین مورد می‌گوید: معادن افغانستان معادن بکری هستند. اگر بتوانیم در غرب افغانستان معادن را شناسایی و از آنجا کانی سنگ استخراج کنیم و در ایران آن‌ها را فرآوری کنیم به سود زیادی می‌رسیم. پس از آن هم می‌توانیم آن را صادر کنیم.اما افغانستان مشکلات زیادی دارد. برای مثال زیرساخت‌های تولید در این کشور هنوز فراهم نیست. صفار طبسی ادامه می‌دهد: در برخی از معادن به خصوص تنها به ماشین‌آلات مخصوص داریم. نباید در این کشور کارخانه بسازیم اما استفاده از معادن این کشور بسیار معقول و به‌صرفه است.

البته او ورود بخش خصوصی به این کشور را منوط به حمایت دولت می‌داند و می‌گوید: حمایت دولت و نهادهای امنیتی نکته بسیار مهمی است. تا زمانی که وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات ایران ورود ما به افغانستان را تایید نکند، ما با وجود ارتباطات زیاد با فعالان افغانستان به این معادن نمی‌رویم.او بیان می‌کند: طالبان به شدت مشکل مالی دارند و الان هزینه‌های کارگر در آن کشور بیشتر شده است. به همین دلیل هم می‌توانیم با پول کمتر در افغانستان کنونی فعالیت کنیم.صفار طبسی پیشنهاد می‌کند: می‌توانیم در قبال استخراج معدن افغانستان به آنان برق، مواد غذایی یا هر کالای دیگری که نیاز دارند، بدهیم.

نیروی کار ارزان، دلیل اصلی جذابیت معادن افغانستان
او به بحران نیروی کار در ایران اشاره می‌کند و آن را یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت افغانستان برای معدن‌کاران می‌داند: ما در ایران با بحران نیروی کار مواجهیم. برخی از معادن ما به سختی کارگر معدن پیدا می‌کنند. از هر جهت معدن‌کار فشار تحمل می‌کند. دولت از یک طرف حقوق دولتی را بالا برده و از طرف دیگر منابع طبیعی قوانین دست‌وپاگیری دارد و مجلس هم در حال قانون‌گذاری جدید است.

با این حال خطر وجود طالبان در افغانستان، هنوز به قوت خود باقی‌است. طالبان پیش از این، یک بار در سال ۷۷ بعد از اشغال مزار شریف به کنسول‌گری ایران حمله کردند.صفار طبسی درباره مشکل امنیت در افغانستان یادآوری می‌کند: طالبان امروز به ما نیاز دارند و به دنبال دیپلماسی هستند. طالبان به حمایت همسایه‌ها و به خصوص ایران نیاز دارد. مواد ساختمانی، محصولات غذایی و سوخت طالبان از ایران تامین می‌شود بنابراین آن‌ها به ما نیاز دارند.

با این حال طالبان بحث‌های بر سر حق‌آبه استان سیستان و بلوچستان با ایران داشته‌اند و با توجه به سابقه قبلی آن‌ها هنوز مشخص نیست که قرار است چه روالی با ایران پیش بگیرند.اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان هم اخیرا اعلام کرده بود که با افتتاح سد کمال خان، کشورش از این پس در مقابل نفت به ایران آب می‌دهد. با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، اواضع کمی پیچیده‌تر شد چون درآمد اصلی طالبان از کشت خشخاش است و مزارع خشخاش به آب زیاد نیاز دارند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها