به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۱۵۲۶۹

کشف مهر سنگی ساسانی نفیس در یک جلگه

کشف مهر سنگی ساسانی نفیس در یک جلگه
گروه فرهنگی: باستان‌شناسان جوان ایرانی در سواحل سُرخ‌رود دریای مازندران موفق به کشف مُهر سنگی با نقش خرگوش و گل مُهر‌هایی با نقوش جانوری همچون گاو کوهان‌دار (ورزا)، قوچ، گوزن، مرغابی و کتیبه پهلوی ساسانی شده‌اند که در زمره کمیاب‌ترین و مهمترین کشفیات باستان‌شناسی شمال ایران به شمار می‌رود.
به گزارش ایلنا، میثم فلاح (سرپرست هیأت باستان‌شناسی) گفت: طی دو فصل از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در تپه قلاکتی گِل محله سُرخ رود استان مازندران، با کشفیاتی مواجه هستیم که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر و در ایران بعنوان یافته‌های شاخص مطرح می‌شوند.

این باستان‌شناس افزود: کشف نخستین گل‌مهرها با نقوش جانوری همچون گاو کوهان دار (ورزا)، قوچ، گوزن و مرغابی و کتیبه پهلوی ساسانی با نام اشخاص و القاب حاکمیت و مذهبی در دورادور این نقوش در زمره مهمترین یافته‌های فصل نخست کاوش در این محوطه بوده است.او با بیان‌اینکه کاوش فصل دوم در قلاکتی، علاوه بر پیدایی نخستین معماری خشتی مربوط به دوران اشکانیان، کشف مُهری سنگی با نقش خرگوش متعلق به دوره ساسانی را نیز در پی داشته تصریح‌کرد: خرگوش در این دوره نماد ماه و باروری و نگهبانی است.

فلاح اظهارکرد: این کشفیات، تحلیل‌ها و نگاه‌های ما را به سمت و سویی برده که قلاکتی را کانونی بسیار مهم و مرکز محور در دوران تاریخی (مشخصاً اشکانی – ساسانی) شمال ایران بدانیم.او گفت: شاید قلاکتی در مرحله دوران تاریخی، باقی‌مانده نخستین شهرهای اشکانی و متعاقباً ساسانی مازندران با شاخصه‌های مهم اقتصادی، بازرگانی، نظام طبقاتی اجتماعی - فرهنگی و حاکمیت باشد که داده‌های باستان‌شناسی در آینده می‌تواند فرضیات ما را قوت بخشد.


سرپرست هیأت باستان‌شناسی افزود: از سویی نزدیک بودن این محوطه به دریا و در کنار رودخانه هراز قرار داشتن، مباحث بندرگاهی و مبادلات دریایی با سرزمین‌های همجوار در دوران تاریخی را نیز مفروض می‌دارد.
فلاح در پایان با اشاره به اینکه قِلاکتی محوطه‌ای نزدیک به سواحل دریای مازندران است که در شهرستان محمودآباد، شهر سرخ رود و روستای گِل محله واقع شده تصریح‌کرد: غیر از مشخص شدن عصر آهن و قلعه ماهانه سَر مرعشیان دوران اسلامی، مرکز و استقرار بسیارمهمی از دوران اشکانی – ساسانی را در خود دارد که امیدواریم در پژوهش‌های آتی اطلاعات بیشتر و متقن‌تری بدست آوریم.
برچسب ها: ساسانیان عتیقه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها