کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر هر روز پنیر بخوریم چه اتفاقی می‌افتد؟

19 دی 1400 ساعت 14:08


گروه علمی: پنیر در انواع مختلف و طعم‌های متنوع در سراسر دنیا وجود دارد و اکثر مردم به این خوراکی علاقه‌مند هستند، اما مصرف زیاد پنیر برای بدن بسیار مضر و خطرناک است.پنیر در تمام انواع و شکل‌ها خوشمزه به نظر می‌رسد و احتمالاً شما حداقل یک نوع از آن را بیشتر می‌پسندید اما به نظرتان آیا مصرف روزانه پنیر خطرناک است و نباید این عادت را داشته باشیم؟ این قسمت را تا انتها مطالعه کنید تا بفهمید که آیا می‌توانید هر روز پنیر بخورید یا خیر.

نوع پنیر، میزان مصرف در طول روز و مشکلات جسمانی فرد می‌تواند تعیین کند که او چقدر می‌تواند از این ماده استفاده کند.اگر عدم تحمل لاکتوز دارید،‌ نباید خیلی پنیر بخورید، مخصوصاً پنیرهایی که لاکتوز بالایی دارند.اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است پنیر را نادیده بگیرید و از پنیرهایی استفاده کنید که سدیم خیلی پایین و چربی خیلی کمی دارند.پنیر متشکل از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است‌؛ بنابراین حتماً آن را به طور متعادل در رژیم غذایی خود جای دهید اما هر ماده غذایی در صورتی که زیاد استفاده شود، معایبی هم دارد.

► خوردن پنیر می‌تواند به چند دلیل برای شما مفید باشد:
رساندن پروتئین به بدن
در هر وعده پنیر بین ۵ تا ۷ گرم پروتئین وجود دارد. در صورتی که یک تخم مرغ ۶ گرم پروتئین دارد و این موضوع نشان می‌دهد که پنیر تا چه حد پروتئین بالایی دارد و مهم‌تر از همه اینکه مواد مغذی آن زیاد است و شما را سیر نگه می‌دارد.
افزایش کلسیم بدن
یک قاچ از پنیر تقریباً ۱۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد و اکثر افراد با استفاده از پنیر؛ کلسیم بدن خود را تامین می‌کنند و در نتیجه می‌توانید بفهمید که این ماده چقدر خاصیت دارد و می‌تواند برای سلامت استخوان‌هایتان مفید باشد.
تامین ویتامین، مواد معدنی و پروبیوتیک
اصلا نباید تعجب کنید، زیرا پنیر حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است که نه تنها برای سلامت چشم اهمیت دارد، بلکه خواص آنتی اکسیدانی هم دارد. همچنین ویتامین ب ۱۲ به عنوان یک ماده کلیدی در آن وجود دارد و حاوی فسفر است که به رشد عضلانی می‌پردازد و وضعیت بدن شما را بهبود می‌بخشد. مهم‌تر از همه اینکه پروبیوتیک نیز دارد.
در دسترس بودن
بله شما می‌توانید پنیر را داخل یک تکه نان بگذارید و با خودتان هر جایی همراه کنید، حتی می‌توانید با سبزیجات هم آن را استفاده کنید و در نتیجه سرو کردن آن اصلاً کار سختی نیست و همیشه در دسترس است.
مناسب برای بعضی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز
پیش‌تر اشاره کردیم کسانی که به لاکتوز مقاومت دارند یا به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند، باید پنیری را استفاده کنند که لاکتوز پایینی دارد. به عنوان مثال پنیر پارمسان، سوئیسی و چدار جزو گزینه‌هایی هستند که لاکتوز کمی دارند. حتی پنیر موزارلا و یا پنیر شیر بز هم لاکتوز کمی نسبت به پنیر شیر گاو دارد. پس این افراد هم خیلی در استفاده کردن پنیر محدودیت ندارند، زیرا پنیرها خیلی متنوع هستند.


► خوردن زیاد پنیر مضراتی برای شما به همراه دارد:
وارد کردن مقدار زیادی سدیم به بدن
یک قاچ از پنیر ۴۵۰ میلی‌گرم سدیم دارد و در نتیجه این مقدار بسیار بالاست و باید مراقب باشید که خیلی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، زیرا اگر سدیم بالا برود، احتمال ابتلا به مشکلات جسمانی از جمله مشکلات قلبی بالاتر خواهد رفت‌.
وارد کردن مقدار زیادی چربی اشباع شده
چربی اشباع شده چربی است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. اما اگر هر روز پنیر بخورید، احتمال اینکه این ماده در بدن‌تان خیلی زیاد شود، افزایش پیدا می‌کند و این موضوع اصلا خوب نیست.

► اگر عادت به خوردن هر روز پنیر دارید به نکات زیر توجه کنید:
پنیر با لاکتوز پایین
اگر مطمئن باشید پنیری که استفاده می‌کنید، لاکتوز پایینی دارد احتمالاً مشکلی پیش نمی‌آید و این برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز را دارند هم مناسب است.
مصرف نکردن پنیر خام
مصرف پنیر خام توسط بعضی افراد محدود می‌شود، زیرا پاستوریزه نیست و پاتوژن‌های مضر آن کشته نشده و باعث ایجاد بیماری‌های جدی می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف پنیر خام برای خانم‌های باردار یا هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و به بیماری مزمن مبتلاست، باید محدود شود و این اجباری است.
مصرف نکردن پنیر خامه‌ای
پنیر خامه‌ای بیشترین حد چربی را دارد. پروتئین و کلسیم بالایی ندارد و بنابراین بهتر است که آن را استفاده نکنید.
پنیر وگان
پنیر وگان گزینه خوبی است اما به اندازه کافی مواد مغذی را به اندازه پنیرهای دیگر به بدن شما نمی‌رساند و این که چربی اشباع بالایی دارد. به طور مثال؛ در این نوع پنیرها از روغن نارگیل به مقدار زیادی استفاده کرده‌اند. اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، پروتئین و کلسیم به بدنتان می‌رسد اما از دیگر مواد مغذی محروم خواهید بود.


کد مطلب: 315274

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315274/اگر-روز-پنیر-بخوریم-اتفاقی-می-افتد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir