به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ساعت ۱۸:۱۹

کشف گونه هیبریدی جدید ویروس کرونا در قبرس

گروه علمی:گروهی از دانشمندان دانشکده علوم زیستی دانشگاه قبرس، نوع جدیدی از ویروس کرونا (دلتاکرون) را کشف کرده اند که ترکیبی از گونه‌های دلتا و امیکرون است. پروفسور لئونتیوس کوسترریکیس اعلام کرد: تیم پژوهشی ما ۲۵ نمونه از سویه گرفته شده از بیماران را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها گونه‌ای را پیدا کرده اند که برخی از جهش‌های دلتا و امیکرون را داشت. این دستاورد علمی دانشگاه قبرس دارای اهمیت بالینی است که می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

سویه دلتای ویروس کرونا در اکتبر ۲۰۲۰ در هند شناسایی و پس از آن به سویه غالب در جهان تبدیل شد. در فهرست سازمان جهانی بهداشت، به عنوان گونه "نگران کننده" ذکر شده است؛ درست مانند "امیکرون" و سه نوع دیگر سارس-کوو-۲.

سویه اومیکرون یا بی.۱.۱.۵۲۹ در بوتسوانا و آفریقای جنوبی در بیستم نوامبر ۲۰۲۱ کشف شد که حاوی ده‌ها جهش در پروتئین S است که پاتوژن برای آلوده کردن سلول‌ها به آن نیاز دارد.به گفته محققان، بسیاری از تغییرات جدید در ژنوم سارس-کوو-۲ نشان دهنده قابلیت انتقال بالای این نوع و مقاومت برابر آنتی بادی‌های محافظ افرادی است که بیمار و واکسینه شده‌اند. اعتقاد بر این است که B.۱.۱.۵۲۹ در ابتدا در یک فرد دارای نقص ایمنی، مانند شخصی که به اچ آی وی آلوده شده، ایجاد شده است.سازمان جهانی بهداشت در پایان دسامبر گزارش داد امیکرون قبلاً در ۱۱۰ کشور جهان شناسایی شده بود و سریعتر از دلتا پخش می‌شود.
برچسب ها: ویروس کرونا