به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۳۱۵۳۵۲

اعتراضات قزاقستان؛ دستکم ۱۶۴ نفر کشته

گروه بین‌الملل: رسانه‌های قزاقستان امروز یکشنبه به نقل از وزارت بهداشت این کشور گزارش دادند که دستکم ۱۶۴ نفر در جریان اعتراضات مردمی یک هفته اخیر کشته شدند.
اعتراضات قزاقستان؛ دستکم ۱۶۴ نفر کشته
بنا به همین گزارش‌ها ۱۰۳ نفر از قربانیان در آلماتی، مرکز اقتصادی قزاقستان جان باختند. امکان بررسی آمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های قزاقستان به طور مستقل وجود ندارد اما آمار گزارش شده نسبت به آمار قبلی افزایش چشمگیری نشان می‌دهد. مقامات قزاقستان تا قبل از روز یکشنبه تعداد معترضان کشته‌شده را ۲۶ نفر اعلام می‌کردند. آنها همچنین از کشته شدن ۱۶ مامور امنیتی و مجروح شدن بیش از دو هزار نفر خبر داده بودند. مقامات قزاقستان اعلام کرده‌اند که نزدیک به شش هزار نفر را در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت کرده‌اند. دفتر ریاست جمهوری قزاقستان در بیانیه‌ای تاکید کرد که «شمار قابل توجهی» از بازداشت‌شدگان اتباع خارجی هستند. از سوی دیگر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه ضمن ابراز تاسف از رویدادهای قزاقستان خواستار «گفتگو» برای برقراری مجدد آرامش در این کشور شد.
ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان که از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۸۹ تاکنون بی‌سابقه بود ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت گاز آغاز شد. قاسم ژُمارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان ضمن رد هرگونه مذاکره با معترضان روز جمعه اعلام کرد که دستور «تیراندازی با هدف کشتن» تظاهرکنندگان را صادر کرده است. وزارت کشور قزاقستان در برآورد اولیه خود میزان خسارت‌های وارده در پی ناآرامی‌های اخیر را ۱۷۵ میلیون یورو تخمین زد. این وزاتخانه از غارت بیش از یکصد مغازه و شعبه بانک خبر داده است. به گفته وزارت کشور قزاقستان بیش از ۴۰۰ خودرو نیز تخریب شدند.
برچسب ها: قزاقستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها