به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۳۱۵۳۷۶
این بودجه آبروی دولت و مجلس را می‌برد

نمایندگان با تصویب کلیات بودجه پشت مردم را خالی کردند

نمایندگان با تصویب کلیات بودجه پشت مردم را خالی کردند
گروه سیاسی: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: این بودجه تکافوی نیازمندی‌های امروز مردم ایران را نخواهد داد و من با صراحت می‌گویم که قطع به یقین شک نکنید آبروی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را خواهد برد و حتما باعث نارضایتی‌های شدید خواهد شد و مطمئن باشید که نارسایی‌های اجتماعی را هم در سطح وسیع گسترش می‌دهد.

علی بابایی کارنامی نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،چ در پاسخ به این سوال که «مجلس علیرغم نگرانی‌ها و انتقاداتی که داشت به کلیات لایحه بودجه رأی مثبت داد، به نظر شما در فرصت بررسی جزئیات در تلفیق امکان اصلاحات مدنظر مجلس وجود دارد؟»، گفت: به نظر من خیر، اصلا تلفیق در کل تجربه مجالس مختلف هیچوقت نتوانسته است تغییرات ماهوی و اساسی در بودجه‌های پیشنهادی دولت بدهد. بله تغییرات جزئی در لابی‌گری‌هایی که اعضای کمیسیون تلفیق داشتند؛ در معادلات دولت فقط برای منطقه‌ای که خودشان هستند دو تا ردیف را بالا و چایین می‌کنند، اما تغییرات ماهوی و اساسی خیر.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم درخصوص ایرادات و اشکالات لایحه بودجه، اظهار داشت: سه نگرانی جدی در خصوص لایحه بودجه وجود داد، یک مساله بحث ارز است. عملاً تصمیم گرفتند ارز را آزاد کنند، خب مجلس مخالف است. کمیسیون در اینجا می‌خواهد چه کار کند؟ اگر می‌خواهد با این مخالفت کند باید در کلیات مخالفت می‌کرد که نکرد، الان می‌خواهد اصلاح کند، چه چیز را اصلاح کند؟ روش اجرای آن را می‌خواهد اصلاح کند وقتی اصل مساله اتفاق افتاد، آزادسازی ارز صورت گرفت، تورم و مشکلات برای مردم ایجاد شد، ایشان می‌خواهد روش بازتوزیع را اصلاح کند.

وی ادامه داد: نکته دوم در بحث حذف ردیف‌های اصلی و ملی پروژه‌های استانی بود؛ خب چطور می‌خواهد این را اصلاح کند؟ کمیسیون تلفیق رأی داده و با همین رویکرد بودجه را تایید کرده است. مثلا ۱۰ درصد اصلاح می‌کند، مگر ۱۰ درصد می‌تواند اهداف توازن منطقه‌ای در کل کشور را پوشش ‌دهد؟

عضو کمیسیون اجتماعی اضافه کرد: سومین نکته رسیدگی به درآمد صندوق‌های بیمه‌ای است، برای صندوق بیمه تامین اجتماعی هیچ چیزی دیده نشده است، مجلس چطور می‌خواهد این را اصلاح کند وقتی چنین اختیاری ندارد. در لایحه بودجه برای تهاتر بدهی دولت به تامین اجتماعی حتی یک عدد کوچک هم نگذاشتند و در حقیقت به سازمان تامین اجتماعی کشور جفا شده است.

بابایی کارنامی در ادامه گفت: چون اولین بودجه دولت آقای رئیسی بود دوستان می‌خواستند رأی بدهند که دادند. اتفاقا به همین دلیل که دوستان رأی دادند باید با کلیات مخالفت می‌کردند. به دلیل اینکه ثابت کنند که گفتمان انقلابی در ایران نگران مردم، نگران وضعیت معیشت مردم و طبقات پایین جامعه و نگران وضعیت موجود است، به همان دلیل که با دولت قبل تعارف نداشت با دولت فعلی هم نباید تعارف داشته باشد.

وی افزود: اگر قرار شد که چون با دولت قبل آنطور برخورد کرده با این دولت همراهی کند، این استدلال کارشناسی نیست. بله از نگاه سیاسی از بیرون مجلس قابل تامل است اما مگر سیاسیون چند درصد جامعه هستند؟ بودجه برای سیاسیون نیست، برای مردم است؛ بودجه می‌خواهد یک سال مالی ۸۴ میلیون آدم را در کشور تنطیم کند.
نماینده مردم ساری درخصوص تبعات این لایحه بودجه، خاطرنشان کرد: این بودجه تکافوی نیازمندی‌های امروز مردم ایران را نخواهد داد و من با صراحت می‌گویم که قطع به یقین شک نکنید آبروی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را خواهد برد و حتما باعث نارضایتی‌های شدید خواهد شد و مطمئن باشید که نارسایی‌های اجتماعی را هم در سطح وسیع گسترش می‌دهد، بی‌عدالتی را دامن می‌زند، به اقشار ضعیف ظلم می‌شود و دولت هم نمی‌تواند کاری بکند و از دست دولت هم کاری بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: علتش هم این است که موج‌سواران تغییرات بودجه که کارتل‌های اقتصادی هستند، بلدند که چه زمانی، کجا و به چه سمتی حرکت کنند، چون بهترین مشاوران آن‌ها خود دولتی‌ها هستند؛ ولی مردم بیچاره کف جامعه مشاورشان چه کسانی هستند؟ مشاورشان نمایندگان بودند که به نظر من نمایندگان پشت مردم را خالی کردند.
مرجع : ایلنا

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۰:۴۲
شما فکر میکردی این نمایندگان پشت مردم هستند؟ از کی تا حالا ارتجاع پشتیبان مردم شده است؟ از دوران مشروطه تا کنون ارتجاع بسیار قدرتمند ایرانی هر حرکت ترقی خواهانه ای را به شکست کشانده؛ این بار خودشان به میدان آمده اند. دو گروه طرفدار ارتجاع ایرانی هستند: گروه اول که منافع طبقاتی شان در سلطه ارتجاع بر مردم است و گروه دوم افرادی که از سر جهل و ناآگاهی به سران ارتجاع دل بسته اند. آشکارا به میدان آمدن ارتجاع گروه دوم را از خواب غفلت بیدار خواهد کرد؛ یادتان نرود که پیاده نظام ارتجاع همین گروه دوم است. (381405)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۵:۱۸
من به عنوان یک ایرانی به اندازه سرسوزنی نه به این مجلس و نه ان دوات اعتماد ندارم....به تک تکشان...حالا بفرمایید از کدام ابروی نداشته شما نزد ما صحبت میکنید که نگران ریختن ان هستید (381414)
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۸:۱۰
مگر‌تا‌کنون‌نماینده‌ای‌
پشت‌مردم‌بوده‌که‌
حالا‌خالی‌کرده‌باشد‌
............ (381419)
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۸:۲۲
لعنت ... بیخاصیتتون (381422)
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۲۰:۵۳
کدام نماینده مردم اینها وکیل ادوله هستند جیره خوارند فقط دنبال منافع خود میباشند ولا غیر (381433)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها