کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهاجم ایرانی پورتو به روز‌های درخشان بازگشت

روزنامه فرهیختگان , 20 دی 1400 ساعت 9:44


گروه ورزشی: سال 2022 برای مهدی طارمی همانند سال گذشته میلادی بسیار خوب آغاز شد و این ستاره ایرانی در ترکیب پورتو موفق شد در نخستین بازی‌اش در سال جدید با یک گل و یک پاس گل نقش مهمی در کامبک تیمش برابر استوریل داشته باشد. طارمی در سال 2021 هم شروعی عالی با پورتو داشت و اگرچه در بازی اول تیمش نتوانست در برد پورتو اثرگذار باشد اما در بازی دوم دو گل و یک پاس گل و در مسابقه بعدی در جام حذفی هم یک گل و یک پاس گل داشت تا نوید سالی موفق را در تیم باشگاهی‌اش بدهد.

سال 2021 به‌جز دو ماه پایانی برای طارمی بسیار خوب پیش رفت و او علاوه‌بر درخشش در ترکیب تیم کونسیسائو توانست یکی از زیباترین گل‌های این سال فوتبال دنیا را به ثمر برساند. او حالا همین روند را در سال جدید هم آغاز کرده و امیدوار است این سال خوب درنهایت با نمایشی موفق در جام‌جهانی قطر و در ترکیب تیم ملی ایران به پایان برسد.

خوش‌یمنی 8 ژانویه
طارمی در روزهای نخست سال قبل برابر موریرنسه و در جریان برتری 3 بر صفر پورتو نتوانست جزء گلزنان مسابقه باشد اما 5 روز بعد برابر فامالیکائو با دو گل و یک پاس گل ستاره زمین بود. از قضا درست یک‌سال بعد و بازهم در روز هشتم ژانویه طارمی موفق شد در برد تیمش نقش مهمی ایفا کند و این‌بار برابر استوریل درحالی که تیمش با نتیجه دور از انتظار 2 بر صفر عقب بود عملکرد خوبی ارائه کرد تا درنهایت پورتو در این مسابقه 3 بر 2 برنده از زمین خارج شود. با این روند خوب به نظر می‌رسد روزهای بدون گل مهاجم ایرانی به پایان رسیده و او پس از اینکه در آخرین بازی سال قبل برابر بنفیکا و پس از 11 مسابقه و نزدیک به دو ماه انتظار موفق شد گل بزند حالا با شرایط روحی بهتری در زمین حاضر می‌شود.

این اتفاق در جریان دیدار شنبه‌شب به وضوح دیده شد و او با اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به بازی‌های قبل در ترکیب تیمش بازی می‌کرد. اگرچه درنهایت این لوئیس دیاز بود که عنوان بهترین بازیکن زمین را به دست آورد و ستاره پورتو در این مسابقه بود اما بسیاری از سایت‌ها طارمی را پس از او به‌عنوان ستاره بازی معرفی کردند. سوفااسکور نمره بسیار خوب 8.5 را برای این ملی‌پوش ایرانی در نظر گرفته و فقط دیاز با نمره 9 از او عملکرد بهتری داشته است. هواسکورد هم به عملکرد طارمی در این مسابقه نمره خوب 7.9 را داد که امتیازی قابل‌قبول برای او محسوب می‌شود. طارمی در این دیدار هفت شوت به دروازه داشت و 77 درصد پاس‌هایش هم به سلامت به همبازیانش رسید.

سایت گل‌پوینت پرتغال در گزارشی از این دیدار و در آنالیز اتفاقاتی که در آن رخ داده، می‌نویسد: «بین دو نیمه اتفاقی عجیب رخ داده بود و استوریل با دو گل از پورتوی صدرنشین پیش بود. این اما پایان کار شاگردان کونسیسائو نبود. ابتدا این طارمی بود که گل نخست تیمش را زد و فاصله را کم کرد. در ادامه دیاز و فرانسیسکو کونسیسائو، پسر سرمربی تیم دو گل دیگر زدند تا کامبک پورتو کامل شود. فرانسیسکو در آخرین دقایق بازی گلی حساس برای تیم پدرش زد و باعث شد تا سه امتیاز حساس خارج از خانه به حساب این تیم واریز شود. حالا برای نخستین بار از ماه می‌ سال 2020 پورتو به تنهایی و با فاصله سه امتیازی نسبت به اسپورتینگ درصدر جدول لیگ قرار گرفته و امیدوار است بتواند در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر ببرد.»

اگرچه دیاز و طارمی هردو روی دو گل تیم‌شان تاثیر مستقیم داشتند اما این سایت هم وینگر کلمبیایی را به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب کرده و درمورد او و طارمی می‌نویسد: «بدون‌شک دیاز این روزها یکی از ستاره‌های لیگ پرتغال است و نمایشی عالی در ترکیب پورتو داشته است. دیاز در این بازی هم نقشی موثر داشت و از همان ابتدا با حرکات پا به توپ خود بارها دفاع حریف را آزار داد. درنهایت این ستاره کلمبیایی با یک گل و یک پاس گل توانست یکی از عوامل مهم برد تیمش لقب بگیرد. علاوه‌بر این او 6 شوت داشت که نیمی از آنها در چارچوب بود و با 7 پاس کلیدی و 17 حرکت پا به توپ در زمین حریف و گرفتن 2 خطا شبی درخشان را با لباس پورتو پشت‌سر گذاشت. این آمار نشان می‌دهد چرا با نمره 9/9 به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است. طارمی هم دیگر بازیکن اژدهاها بود که در این مسابقه عملکرد خوبی داشت و توانست نمره خوبی بگیرد. او در این بازی نمره 7 را گرفت و البته همانند دیاز یک گل و یک پاس گل در این بازی داشت.»

مردود‌شدن گل حریف با خطا روی طارمی
طارمی البته در این دیدار باعث مردود اعلام‌شدن یکی از گل‌های تیم حریف هم شد. استوریل در اواسط نیمه دوم یک گل دیگر هم زد و به نظر می‌رسید بازی 3 بر یک شده است اما داور خطای بازیکن این تیم روی طارمی را اعلام کرد و به این ترتیب گل مورد‌قبول واقع نشد. روزنامه اوجوگو پرتغال در این‌باره می‌نویسد: «داور مسابقه در دقیقه 63 روی کرنر تیم میزبان تصمیمی مهم گرفت و گل این تیم را مردود اعلام کرد.» خوزه لیروس، داور سابق فوتبال درباره این صحنه می‌گوید: «قبل از اینکه توپ توسط بازیکن استوریل وارد دروازه شود یکی‌دیگر از بازیکنان این تیم وقتی برای زدن ضربه به هوا برخاسته بود ضربه‌ای را با آرنج به‌صورت بازیکن شماره 9 پورتو (طارمی) زد که خطا بود و داور هم به همین دلیل گل را قبول نکرد.» در تصاویر آهسته هم مشخص بود که تصمیم داور در این صحنه درست بوده و پیش از اینکه توپ وارد دروازه شود خطایی روی طارمی صورت گرفته است.»

البته هواداران استوریل معتقد بودند که داور بازی در این دیدار علیه تیم‌شان سوت زده و در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت از عملکرد او ابراز نارضایتی کردند. با این حال در پایان این دیدار پورتو با کمک دو ستاره تهاجمی خود موفق شد سه امتیاز حساس و سرنوشت‌ساز را به حساب خود واریز کند و با توجه به اینکه جمعه‌شب اسپورتینگ لیسبون برای نخستین‌بار در این فصل شکست را تجربه کرد و برابر سانتاکلارا مغلوب شد، فاصله خود با دیگر مدعی قهرمانی را به سه امتیاز افزایش داد.

سایت «لسور» بلژیک نیز درباره این مسابقه نوشته است: «دیدار استوریل و پورتو در لیگ پرتغال با روند بسیار جالبی همراه بود و هواداران دو تیم شاهد دیداری جذاب و تماشایی بودند. مسابقه‌ای که ابتدا در آن تیم میزبان پیش افتاد اما در ادامه این پورتو بود که توانست به بازی برگردد و درنهایت سه امتیاز را هم کسب کرد. ابتدا این مهدی طارمی بود که فاصله را کم کرد. این مهاجم ایرانی روی یک ریباند توانست دروازه حریف را باز کند و برای دومین مسابقه پیاپی برای تیمش گل زد. او که مدتی دچار بحرانی گلزنی شده بود در دو مسابقه اخیر تیمش نمایش خوبی داشته است. گل دوم هم روی پاس او و ضربه دیاز به ثمر رسید تا همه‌چیز مساوی شود. اتفاق دیوانه‌وار در این بازی گل سوم بود که در دقیقه 89 به ثمر رسید. پسر سرمربی پورتو دو دقیقه پس از ورودش به زمین گل برتری تیم پدرش را زد و شادی این دو درکنار زمین صحنه بسیار جالبی را به وجود آورده بود. این دومین گل فرانسیسکو برای تیم پدرش در این فصل بود و پیش از این در دیدار جام حذفی مقابل فیرنسه یکی از 5 گل پورتو را از روی نقطه پنالتی زده بود.»

البته فرانسیسکو گل نخست خود را مدیون طارمی است که پس از اینکه آن پنالتی را گرفت با اینکه پنالتی‌زن اول تیمش بود، اجازه داد تا پسر کونسیسائو آن را به گل تبدیل کند تا نخستین گلش با لباس پورتو را جشن بگیرد.
پورتو حالا در لیگ بالاخره توانست خود را از اسپورتینگ جدا کند و البته با نباختن در این بازی رکورد جالب دیگرش را همچنان حفظ کرد. شاگردان کونسیسائو از 30 اکتبر سال 2020 تاکنون در هیچ مسابقه لیگ شکست نداشته‌اند و آخرین‌بار در هفته ششم فصل قبل برابر پاکوس فریرا شکست را تجربه کرده‌اند. آنها چهارشنبه‌شب و در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی باید به مصاف ویزلا بروند که به نظر نمی‌رسد کار سختی را برابر این حریف پیش‌رو داشته باشند و اگر کونسیسائو به طارمی استراحت ندهد، فرصت خوبی برای او خواهد بود تا بتواند روند گلزنی‌هایش را در این دیدار بهتر کند. پورتو پیش از دیدار حساس برابر لاتزیو در لیگ اروپا باید با تیم‌های بلننسه، فامالیکائو، ماریتیمو، آروکا و اسپورتینگ لیسبون در لیگ دیدار کند که مسابقه آخر می‌تواند به‌نوعی سرنوشت این فصل لیگ را مشخص کند و در صورتی‌که یاران طارمی بتوانند در این مسابقه به برتری برسند، قهرمانی آنها تا حد زیادی قطعی خواهد شد.

بازگشت به اوج بعد از حل مشکل با اسکوچیچ
طارمی که به نظر می‌رسد مشکلش با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران حل شده و قرار است در اردوی بعدی تیم ملی حاضر باشد حالا با روحیه‌ای بهتر در زمین حاضر می‌شود و ظاهرا این اتفاق روی عملکردش تاثیرگذار بوده است.

روزنامه آبولا هم روز گذشته مصاحبه اسکوچیچ با یک رسانه ایرانی درباره طارمی را بازتاب داد که طی آن گفته بود قرار است این بازیکن در لیست بعدی تیم ایران حضور داشته باشد و انتظاراتش از این مهاجم گلزن بسیار بالاست.
به نوشته این روزنامه پس از اینکه اسم طارمی به‌دلایل انضباطی از فهرست نفرات ایران برای دو مسابقه با لبنان و سوریه خط خورد حالا به نظر می‌رسد مشکلاتش با سرمربی تیم برطرف شده و دوباره قرار است برای دو بازی بعدی این تیم با عراق و امارات بین نفرات تیم ایران حاضر شود.


کد مطلب: 315379

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315379/مهاجم-ایرانی-پورتو-روز-های-درخشان-بازگشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir