به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۱۲:۴۹

کشف یک سیاره فراخورشیدی با مدار غیرعادی

گروه علمی: ستاره شناسان سیاره‌ای در منطقه قابل سکونت یک ستاره کوتوله سرخ یافته‌اند که مدار آن به قدری کشیده است که باعث ایجاد دمای به شدت متغیر در آن شده و احتمالا نمی‌تواند میزبان حیات باشد.به گزارش ایسنا، این سیاره که "TOI-۲۲۵۷ b" نام دارد برای اولین بار با استفاده از داده‌های "ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" یا "تس"(TESS) یافت شد و سپس با استفاده از "تلسکوپ جهانی لاس کامبوس"(Las Cumbres Observatory Global Telescope) و تلسکوپ "SAINT-EX" در مکزیک با جزئیات بیشتر رصد شد.محققان با استفاده از رصدهای تلسکوپ "SAINT-EX" تایید کردند که این سیاره هر ۳۵ روز یک بار به دور ستاره کوتوله سرخ می‌چرخد.

از آنجا که کوتوله‌های سرخ از خورشید سردتر و کوچک‌تر هستند، منطقه قابل سکونت اطراف آنها یا مکانی که آب می‌تواند به صورت مایع در سطح یک سیاره قرار داشته باشد، با منطقه قابل سکونت خورشید متفاوت است. سیاراتی که به دور یک کوتوله سرخ می‌چرخند حتی اگر مدار بسیار نزدیک‌تری به ستاره‌شان نسبت به مدار زمین و خورشید داشته باشند همچنان می‌توانند میزبان آب مایع باشند و نزدیک بودن سیاره به ستاره تشخیص آن را آسان‌تر می‌کند.

با این حال، اگرچه سیاره "TOI-۲۲۵۷ b" در منطقه قابل سکونت‌ قرار دارد اما نمی‌توان برنامه‌ای برای سفر به آن داشت. مشکل اول آن است که این سیاره شعاعی ۲.۲ برابر زمین دارد و این بدان معناست که "TOI-۲۲۵۷ b"، سیاره‌ای بزرگ و احتمالا گازی با فشار جوی بالاست.دومین و جالب‌ترین حقیقت در مورد این سیاره مدار گریزنده از مرکز آن است به این معنی که این سیاره به جای چرخیدن در مداری دایره‌ای، مداری بیضی شکل دارد. به همین دلیل گاهی این سیاره به ستاره خود نزدیک می‌شود و گاهی از آن دور است.

در حقیقت این سیاره مرکز گریزترین مدار را در میان سیاراتی که تاکنون اطراف ستاره‌های سرد کشف شده‌اند، دارد. این مدار تاثیر زیادی بر دمای سطح آن می‌گذارد."نیکول شانچه"(Nicole Schanche)، محقق ارشد این تحقیقات در بیانیه‌ای توضیح داد: ما دریافتیم که سیاره فراخورشیدی "TOI-۲۲۵۷ b" مداری دایره‌ای و متحدالمرکز ندارد. این خبر بدی از نظر سکونت‌پذیری است. در حالی که دمای متوسط سیاره مناسب است اما دمای آن در زمان‌های مختلف از منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد تا حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است که این تغییرات وابسته به محل قرارگیری آن در مدار است.محققان کنجکاوند بدانند چرا این سیاره چنین مداری دارد. آن‌ها امیدوارند برای کسب اطلاعات بیشتر بتوانند آن را با استفاده از تلسکوپ "جیمز وب" رصد کنند.