به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۳۱۵۴۵۱

سدهای کشور همچنان تشنه‌اند

سدهای کشور همچنان تشنه‌اند
گروه اقتصادی: آمار سدهای کشور هر روز عددی کمتری را نسبت به سال قبل نشان می‌دهند و عمق بی آبی بیشتر و بیشتر می‌شود، موضوعی که به گفته کارشناسان اگر راه حلی برای آن در نظر گرفته نشود، در آینده ای نه چندان دور دچار بحران های بزرگی خواهیم شد.
 
به گزارش ایسنا، آخرین آمار از وضعیت سدهای کشور، گویای این است که با سپری شدن ۱۰۸ روز از سال آبی، تا ۱۸ دی‌ماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۹.۳۸ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا ۱۸ دی‌ماه سال جاری معادل ۶.۴۶ میلیارد متر مکعب است که کاهشی معادل ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌­دهد. همچنین میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفید رود در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۳ درصد، ۹۴ درصد و  ۲۳ درصد بوده و در استان­‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۴۵ درصد  و ۱۸ درصد است.

بی شک این آمار برای فصلی کنونی مناسب نیست و آنطور که داریوش مختاری - کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی به ایسنا گفته وضعیت منابع آبی ایران مطلوب نیست، تراکم شدید جمعیتی در یک پهنه مشخص جمعیتی همراه با بارگذاری‌های سنگین و متمرکز در یک پهنه از یک دشت یا یک جغرافیا مشکلاتی را ایجاد کرده است. در این بین تهران، مشهد، اصفهان و کرمان وضعیت پرخطری نسبت به بقیه دارند. راه رویارویی با این گلوگاه خودداری از تغییر کاربری فزاینده اراضی شهری، خودداری از توسعه بی رویه مسکن و واگذاری انشعاب‌های اضافی آب شهری است.

وی با بیان اینکه از یک سو صنایع آب بر از جمله نیروگاه، پتروشیمی، فولاد و سیمان در جغرافیای خشک فلات مرکزی که با کمیابی منابع آب روبرو است، مستقر و آبخوان‌ها را خالی می کنند و از سوی دیگر عمده فرآورده‌های این صنایع برای دو بخش مصرفی یعنی مسکن و خودرو به کار گرفته می شوند، گفت: این دو بخش مصرفی به جای اینکه چرخه تولید و نوآوری را بازآفرینی کنند به طور مشخص یک گرداب سنگین مصرف را پدید آورده اند که بر بهره برداری و مصرف بی رویه منابع آب به طور مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر می گذارد.

این کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی با بیان اینکه باید تدابیری لحاظ شود تا صنایع آب بر با صنایع کوچک و بومی جایگرین شوند، اظهار کرد:  تنها در این شرایط است که می توان منابع آبی کشور را نجات داد؛ در غیر این صورت کشور با چالش‌های بزرگی در آینده مواجه خواهد شد که حل آن‌ها نیز بدون جواب خواهد بود لذا باید از هم اکنون به فکر حل چالش های بخش آب بود.

مختاری با اشاره به راه کارهای موجود برای این بخش، تاکید کرد: می توان روش‌های هشت گانه کاهش مصرف آب شهری و یا پروژه های ۱۵ گانه طرح‌های تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و یا طرح‌های تکمیلی استقرار واحدهای گلخانه ای تولید محصولات کشاورزی را اجرا و به آسانی چند میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی کرد و در بخش‌های گردشگری و صنایع کوچک و پربازده به کار گرفت و آبخوان‌ها را نجات داد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون دیگر زمان آزمون و خطا نیست و باید فکری جدی به حال منابع آبی کشور شود، گفت: اگر راه حل و تدبیری صورت نگیرد، بی شک در آینده نمی‌توانیم با این اوضاع مقابله کنیم، آب یک بخش ارزشمند از منابع کشور است که باید راهکارهای حفظ آن به درستی اجرایی شود و مشکلات فعلی را از میان برداریم.
این کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی با بیان اینکه بی تردید باتوجه به کاهش بارندگی‌ها، حفظ منابع آبی موجود از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا دولت برنامه ریزی دقیقی برای مصرف بهینه و بهره برداری مناسب از منابع آبی را در دستور کار خود قرار دهد.
برچسب ها: بحران آب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها