کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابهامات فراوان بودجه 1401

20 دی 1400 ساعت 13:49


اقباله هیئتی
علیرغم اینكه روز گذشته كلیات بودجه سال آینده در مجلس به تصویب رسید اما همچنان ابهامات پیرامون بسیاری از مهم‌ترین مسائل مثلا تداوم پرداخت ارز 4200 تومانی برای كالاهای اساسی و یا حذف آن ادامه دارد.
روز گذشته علیرغم اینكه سید ابراهیم رئیسی با حضور در مجلس اعلام كرد كه می‌داند حذف دلار 4200 تومانی به معیشت مردم ضربه سنگینی خواهد زد اما میركاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در همان جلسه دفاع از لایحه بودجه گفت دولت قصد دارد با حذف ارز ۴۲۰۰  فشار را از دوش فقرا بردارد! چرا كه ثروتمندان بیش از فقرا از یارانه این ارز بهره‌مند می‌شوند. در ادامه دفاع دولت، رئیسی گفت:‌دولت قصد دارد فعلا پرداخت ارز 4200 تومانی را ادامه دهد، چرا كه مجلس علیرغم طرح دولت نه با این طرح مخالفت كرده و ونه موافقت! پس از این سخنان رئیس‌جمهور بود كه قالیباف، رئیس مجلس در دفاع از عملكرد مجلس در مورد بودجه 1401 گفت:‌به دلیل حساسیت بالای این موضوع دولت نمی‌تواند با عجله در این باره تصمیم بگیرد.
با همه این تفاسیر می‌توان اینگونه برداشت كرد كه هنوز مشخص نیست قرار است در ماه‌های آینده (حتی همین دو ماه باقی مانده تا پایان سال 1400)چه اتفاقی قرار است درباره حذف ارز 4200 تومانی به عنوان یارانه اصلی كه دولت به كالاهای اساسی می‌پردازد، بیاید. از سوی دیگر از آنجا كه دولت پیش از این اعلام كرده بود با حذف این ارز،‌پول آن را مستقیما به عنوان یارانه به مردم می‌پردازد و حتی محسن رضایی بهمن ماه را زمان پرداخت این یارانه اعلام کرده بود اما هنوز خبری از پرداخت آن نیست و باز هم اعلام شده كه احتمالا این یارانه در دی ماه پرداخت خواهد شد.آنچه كه مسلم است در تصمیمات اقتصادی و اعلام‌های دولت رئیسی، ناهماهنگی،‌سردرگمی و بی‌برنامگی حرف اول را می‌زند، چرا كه هنوز تكلیف مهم‌ترین موضوعات اقتصادی سال آینده مشخص نیست و علیرغم اینكه مقامات دولت و مجلس، چندین جلسه در این باره مذاكره كرده‌اند هنوز معلوم نیست سرنوشت مواردی همچون ارز ترجیحی و قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین چه خواهد شد.
هر چند كه رحیم زارع نماینده آباده و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از حذف مشروط ارز ترجیحی در لایحه بودجه خبر داد و گفت: معنای حذف مشروط این است که دولت تضمین دهد که اقلام پرمصرف را با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برساند. در مقابل این اعلام سخنگوی كمیسیون تلفیق اما رئیس جمهور اعلام كرد دولت همچنان قصد دارد ارز ترجیحی 4200 تومانی را ادامه دهد، تا زمانی كه شرایط برای حذف آن مهیا شود.


کد مطلب: 315474

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315474/ابهامات-فراوان-بودجه-1401

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir