به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۳۱۵۴۹۶

مهلتی برای معرفی نامزدریاست جمهوری عراق

مهلتی برای معرفی نامزدریاست جمهوری عراق
گروه بین الملل: بعد از اعلام آغاز نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری عراق،  دور جدیدی از مذاکرات سیاسی که احتمالا ظرف دو هفته به پایان برسد، آغاز ‌شد.
 براساس عرف قانون اساسی رایج در عراق از اولین انتخابات سال ۲۰۰۵ گروه‌های کُرد باید نامزد ریاست جمهوری عراق را مشخص کنند. ظرف ۱۷ سال گذشته سه رئیس جمهور کرد در عراق حکمرانی کرده‌اند که عبارتند از جلال طالبانی، فؤاد معصوم و برهم صالح.
محمد الحلبوسی، رئیس جدید پارلمان عراق در جلسه پارلمان اعلام کرد که نامزدی برای پست ریاست جمهوری آغاز شده و تا ۱۵ روز ادامه دارد. در روز آخر پارلمان جلسه‌ای را برای رأی گیری درباره نامزدها برگزار خواهد کرد. گروه‌های سیاسی باید ظرف دو هفته گزینه‌های خود را قطعی کنند.
منابع سیاسی نزدیک به حزب دموکراتیک کردستان عراق، از بزرگترین احزاب اقلیم کردستان گفت که این حزب طی روزهای گذشته مشغول مذاکرات انتخاب هیئت ریاست پارلمان بود و تماس‌هایش را برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری آغاز می‌کند.این منابع اعلام کردند: این تماس‌ها در دو سطح است. اول با احزاب کرد دیگر برای توافق بر سر یک شخصیت واحد و بعد انتقال به سطح دوم مذاکرات و رایزنی با گروه‌های سیاسی دیگر در بغداد برای قانع کردن آن‌ها به منظور پذیرش شخصیتی که درباره او توافق حاصل شده است.
به گفته این منابع، قبل از برگزاری جلسه رای گیری باید مذاکرات به توافق های سیاسی منجر شود. باید دو سوم اعضای پارلمان یعنی ۲۲۰ نماینده از ۳۲۹ نماینده با نامزد مشخص شده موافقت کنند.
محمود محمد، سخنگوی حزب دموکراتیک کردستان عراق گفت که همچنان زمان برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری وجود دارد.رسانه‌های کردزبان به نقل از محمود محمد اعلام کردند: احزاب کرد در حال اجرای برنامه کاری مشترکی هستند. باید همچنان مذاکراتی درباره بقیه پست‌ها صورت گیرد. حزب دموکراتیک کردستان خواهان مداخله در گزینه‌های گروه‌های دیگر نیست. همچنین نمی‌خواهد کسی در گزینه‌هایش دخالت کند.تاکنون سابقه نداشته که حزب دموکراتیک کردستان به پست ریاست جمهوری دست یابد چراکه روسای جمهور عراق همواره از اتحاد میهنی کردستان بوده‌اند.
به تازگی ستران عبدالله، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: ریاست جمهوری از آن حزب وی خواهد بود و مذاکرات با گروه‌های کرد دیگر برای تکمیل مسائل مربوط به مرحله جدید ادامه دارد.
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها