به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۳۱۵۵۳۹

پیش بینی قیمت لیر ۲۰ دی ۱۴۰۰

پیش بینی قیمت لیر ۲۰ دی ۱۴۰۰
گروه اقتصادی: امروز دوشنبه ۲۰ دی ماه قیمت لیر ترکیه در مقایسه با اولین معاملات امروز روند صعودی به خود گرفت.قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات امروز برابر دو هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شد.براساس گزارش یاهو فایننس در نوسانات ۹۰ روز قیمت لیر در برابر دلار آمریکا به ۶۵ درصد رسیده است. این افزایش پنج برابری در دو ماه رخ داده در حالی که طی این مدت نوسانات تاریخی بیت‌کوین نیز ۶۱ درصد کاهش یافته است.

لیر در ۶ هفته منتهی به اواسط دسامبر از حدود ۹ به ازای هر دلار به ۱۸.۵ سقوط کرد و سپس به ۱۰ رسید، اکنون هر لیر برابر ۱۳٫۸ است.رجب طیب اردوغان در گفتگوی اخیر خود گفت:«تا زمانی که پول خود را معیار قرار ندهیم، محکوم به سقوط هستیم. لیر ترکیه، پول ما، همان چیزی است که با آن پیش خواهیم رفت. نه با این ارز یا آن ارز خارجی.»

وی با تاکید بر روی دیدگاه خود که اگر نرخ بهره بانکی بالا برود قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند گفت: «ما نبردی را برای نجات اقتصاد از چرخه نرخ‌های بهره بالا و تورم بالا به راه انداخته‌ایم.»رئیس‌جمهور ترکیه از استراتژی کاهش نرخ بهره در زمان افزایش تورم پیروی کرده که با اصول اخلاقی اقتصادی در تضاد و جایگزینی برای بانک مرکزی درباره مخالفت با کاهش نرخ بهره است.

بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که اگر کاهش ارزش لیر ادامه پیدا کند، طرح پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی می‌تواند تورم را بیشتر کند و بر بار مالی دولت بیفزاید.برخی از تحلیلگران سیاسی نیز می‌گویند اردوغان روی این حساب کرده است که طرح حفاظت از سپرده‌ها، همراه با افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد، کاهش رتبه او در نظرسنجی‌ها را متوقف کرده و دریچه‌ای برای انتخاب دوباره او به سمت ریاست جمهوری باز کند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: لیر تركیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها