به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۳۱۵۵۵۳

سلول بنیادی که ناباروری را درمان می‌کند

سلول بنیادی که ناباروری را درمان می‌کند
گروه علمی:محققان بر این باورند با یک سلول نوین بنیادی، می‌توان ناباروری را درمان کرد و از باروری‌هایی که چرخه معیوب دارند نیز جلوگیری کرد."بلاستوئید" سلولی ساخته شده از سلول‌های بنیادی است و روش جدیدی برای مطالعه باروری ارائه می‌دهد. محققان در راستای درمان باروری و ضد باروری، این سلول را مهندسی کرده اند که می تواند مدل‌های جنین در مراحل اولیه را برای تحقیق در مورد دارو‌های ضد بارداری نیز مورد استفاده قرار دهد.
 
این بلاستوئید‌ها می‌توانند روشی سریع‌تر و ساده‌تر، نسبت به استفاده از تخمک‌های بارور شده انسان برای تحقیق در مورد رشد جنینی به دانشمندان بدهند.محققان در سایت نیچر (nature) گزارش داده اند که این بلاستوئید‌ها دقیق‌ترین مدل از نظر رشدی هستند که تا کنون برای مطالعه چگونگی رشد بلاستوسیست (ساختاری که در مراحل اولیه رشد جنینی وجود دارد) رشد داده شده اند و در لایه داخلی رحم کاشته می‌شوند.

بلاستوئید‌های آزمایشگاهی می‌توانند از برخی موانع درمانی جلوگیری کنند و می‌توانند کاندیدای دارو‌های ضد بارداری جدید و درمان‌های باروری باشند.یک هفته پس از لقاح، جنین انسان در حال رشد با استفاده از یک بلاستوسیست، یک پوشش کروی از سلول‌هایی را که به جنین تبدیل می‌شوند، در اطراف رحم قرار می‌دهند.
برای تکرار این فرآیند با بلاستوئید، تیمی به رهبری نیکلاس ریورون، زیست‌شناس سلول‌های بنیادی در مؤسسه بیوتکنولوژی مولکولی آکادمی علوم اتریش در وین، سلول‌های بنیادی انسانی را بررسی کردند.

محققان مسیر‌های مولکولی درگیر در رشد سلول‌ها و زمان‌بندی رویداد‌های چرخه زندگی را از نظر شیمیایی مهار کردند. در نتیجه، سلول‌ها بلاستوئید‌هایی را تشکیل دادند که همان سه نوع سلول موجود در بلاستوسیست‌ها را داشتند و جایگزینی این سلول بنیادی آزمایشگاهی می تواند انتخاب مناسبی باشد.هنگامی که تیم، بلاستوئید‌ها را روی سلول‌های آزمایشگاهی از پوشش رحم قرار داد؛ کره‌ها به سطح چسبیدند و مرحله مهمی را در اوایل بارداری دوباره ایجاد کردند.محققان ترکیبی را شناسایی کردند که قابلیت دو منظوره برای جلوگیری از بارداری یا بارور شدن ایجاد می‌کند و پتانسیل آن را دارد به عنوان دارو‌های ضد بارداری غیر هورمونی یا در درمان‌های باروری استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها