به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۳۱۵۶۴۸

شیوه جدید اعتراضی زنان در افغانستان

شیوه جدید اعتراضی زنان در افغانستان
گروه بین الملل: گروه‌های اعتراضی زنان در افغانستان، برای جلوگیری از خاموش شدن صدای اعتراض زنان علیه طالبان، کارزار دیوارنگاری راه انداخته‌اند و در یک فراخوان عمومی، از مردم افغانستان می‌خواهند در سراسر کشور مطالبات آزادی‌خواهانه و نیز اعتراض‌شان را به کارکرد‌های طالبان با رنگ، زغال، یا هرچه در دسترس دارند، بر دیوار‌های شهر‌ها بنویسند.
 با وجود تهدید‌ها و فشار‌های طالبان برای سرکوب اعتراضات زنان، جنبش‌های اعتراضی زنان هر روز ازگوشه و کنار افغانستان سر بلند می‌کنند. این جنبش‌ها خواستار رعایت حقوق اولیه انسانی زنان افغانستان، از جمله حق کار و آموزش، و تامین آزادی‌های فردی هستند.
اعتراضات خیابانی زنان در چهارماه گذشته، بار‌ها با سرکوب و خشونت روبه‌رو شده است و زنان معترض به اشکال مختلف تهدید و حتی بازداشت شده‌اند. به همین دلیل، اکنون گروهی از زنان معترض در کابل تصمیم گرفته‌اند تا طرح کارزار دیوارنویسی را عملی کنند.این زنان هدف این کارزار را جلوگیری از رسیدن آسیب مستقیم به زنان معترض (که می‌تواند منجر به خاموشی اعتراضات آنان شود) و نیز ماندگاری و تاثیر بیشتر پیام‌ها و خواسته‌های زنان، عنوان می‌کنند.
هدا خموش، شاعر و فعال حقوق زن در کابل، که از طراحان این کارزار است، گفت: طالبان زنان معترض را از طریق تماس‌های تلفنی تهدید می‌کنند و هشدار می‌دهند که آنان را شناسایی کرده‌اند و به دنبال‌شان هستند. طالبان حتی هشدار می‌دهند که از این پس، اعتراضات خیابانی زنان را با حمله‌های انتحاری پاسخ خواهند داد.او تصریح کرد که گروه‌های اعتراضی زنان تلاش دارند تا شیوه اعتراض خود را تغییر دهند و روشی را در پیش گیرند که ماندگاری و تاثیر بیشتر و آسیب مستقیم کمتری داشته باشد.
در فراخوانی که جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان روز یکشنبه ۱۹دی منتشر کرد، آمده است: از تمام مردم افغانستان می‌خواهیم که خواست‌های خود را برای تأمین حقوق انسانی‌شان و برپایی حکومت قانونی و مردمی، با هر ابزاری که در دست دارند، چه رنگ، اسپری، قلم، زغال، یا هر وسیله دیگر، بر دیوار‌های شهر‌ها بنویسند تا روایت خویش را در گوشه گوشه کشور گسترش دهیم و اجازه ندهیم صدای عدالت‌خواهی مردم ما به هیچ قیمتی خاموش شود.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها