به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۳۱۵۶۷۸

پیش‌بینی قیمت لیر ۲۱ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی قیمت لیر ۲۱ دی ۱۴۰۰
گروه اقتصادی: ، قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات به قیمت دو هزار و ۳۰ تومان رسید و رشد ۰٫۵ درصدی داشت.هر لیر ترکیه در روز مشابه یک سال گذشته، یعنی ۲۳ دی ماه با رقم سه هزار ۳۳۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۳۹٫۰۳ درصدی معادل هزار و ۳۰۰ تومان را تجربه کرده است.

نرخ تورم در کشور ترکیه طی سال میلادی گذشته به ۳۶ رسیده است. این میزان تورم از سال ۲۰۰۲ میلادی در این کشور بی سابقه بوده است.این تورم هفت برابر بیش از هدف‌گذاری اولیه دولت ترکیه برای سال ۲۰۲۱ است و به نظر می‌رسد سقوط ۴۵ درصدی نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل دلار مهمترین دلیل جهش آن باشد.

تورم ترکیه افزایش پیدا می‌کند؟
بر اساس اعداد و ارقامی که موسسه آمار ترکیه منتشر کرده است، نرخ تورم سالانه در ماه نوامبر گذشته ۲۱.۳۱ درصد بوده و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به ماه قبل از آن ۱۳.۵۸ درصد افزایش داشته که موجب کاهش بیشتر قدرت خرید عمومی شده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم ترکیه همچنان افزایش پیدا کند.  این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بر این باور است که کشورش از نقطه اوج بحران اقتصادی عبور کرده است.هر دلار آمریکا امروز در ازای ۱۳٫۸ لیر در بازار ارز ترکیه معامله شد. این رقم از کاهش بیش از سه درصدی ارزش واحد پول ترکیه حکایت دارد.

آماری در اولین روزهای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که نرخ تورم در ترکیه ماه گذشته به ۳۶.۱ درصد رسید. کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که کاهش ارزش لیر و افزایش دستوری برخی قیمت‌ها از جمله خدمات رفاهی و دستمزدها منجر به تداوم روند افزایش تورم در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ با از دست دادن ۴۴ درصد از ارزش خود بدترین سال را از زمان حکومت رجب طیب اردوغان در ترکیه تجربه کرده است.
برچسب ها: لیر تركیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها