به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۱۵۷۵۹

مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ رکورد زد

مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ رکورد زد
گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد میزان برق تولید شده از محل منبع زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ با رشد ۹ درصدی به رکورد جدیدی رسید. بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، مصرف زغال سنگ اگر چه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش یافته بود، اما بهبودی سریع اقتصادی در سال ۲۰۲۱ سبب شد تقاضا برای برق افزایش یابد.

همچنین افزایش شدید قیمت گاز طبیعی از دیگر دلایلی است که تقاضا برای زغال سنگ را افزایش داد و این منبع را مقرون به صرفه‌تر کرد.آژانس بین‌المللی انرژی اطمینان داد «بسته به الگوهای اقلیمی و رشد اقتصادی، تقاضای جهانی زغال سنگ می‌تواند در اوایل سال جاری به بالاترین میزان خود برسد و تا دو سال آینده در آن سطح باقی بماند. امری که نیاز به اقدام سیاسی سریع و قاطع را می‌طلبد».   

در طول سال ۲۰۲۰، تقاضا برای زغال سنگ، نفت و گاز به طور قابل توجهی کاهش یافت چرا که کشورهای سراسر جهان محدودیت‌هایی را برای جابجایی اعمال کردند. بسیاری از سازمان‌ها این موقعیت را فرصتی کلیدی برای گذار از سوخت‌های فسیلی به منابع جایگزین‌ تجدیدپذیر می‌دانستند.در حالی که تقاضای انرژی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و برخی کشورها نیز در تولید نفت و گاز با مشکل مواجه شده اند که این امر منجر به کمبود حامل های انرژی شده است.

در اروپا، بالا رفتن قیمت عمده‌فروشی گاز، شرکت‌های برق را تشویق کرده است تا برای تولید برق به زغال سنگ روی آورند. این در حالی است که اتحادیه اروپا سعی می‌کند کشورهای این منطقه را از سوخت بسیار آلاینده زغال سنگ دور کند.در آسیا نیز تقاضای زغال سنگ از بازارهای اصلی مانند چین و هند با بازگشایی اقتصاد آن‌ها پس از رکود شدید ناشی از بحران کرونا، افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، هند و چین به رغم دسترسی به مقادیر فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر، در مجموع دو سوم تقاضای جهانی زغال سنگ در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص دادند.این دو اقتصاد وابسته به زغال سنگ و با جمعیتی نزدیک به سه میلیارد نفر، نقش کلیدی در تقاضای آینده زغال سنگ خواهند داشت.

چرخش دوباره جهان به سمت «انرژی کثیف» تا سال ۲۰۳۰
روزنامه لا وانگواردیا اسپانیا پیشتر در گزارشی پیرامون چرخش دوباره جهان به سمت «انرژی کثیف» نوشت: کشورها در سال‌های اخیر اهداف و برنامه‌ریزی‌ها در چارچوب توافقنامه پاریس به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در نظر گرفته اند اما به طور موازی برنامه ای برای کاهش سریع استخراج سوخت‌های فسیلی مطرح و اجرا نکرده اند.

بر اساس «گزارش شکاف تولید ۲۰۲۱» (۲۰۲۱ PRODUCTION GAP REPORT) انجام شده توسط «برنامه محیط زیست سازمان ملل» (UNEP)، تا کنون تنها چند تولیدکننده سوخت فسیلی تلاش کرده اند تا این پازل را در کنار هم بچینند تا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به تولید کمتر زغال سنگ، نفت و گاز تبدیل شود.  

طبق این گزارش دولت‌های جهان قصد دارند تا سال ۲۰۳۰، سوخت‌ های فسیلی را ۱۱۰ درصد بیشتر از هدف مورد انتظار در محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد و ۴۵ درصد بیش از برنامه در نظر گرفته شده برای عدم فراتر رفتن میزان گرمایش جهانی از ۲ درجه تولید کنند.

به عبارت دیگر آن‌ها در حال برنامه‌ریزی و پیش‌بینی سطوح تولیدی بالاتر از الزامات در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هستند و پیش بینی دو دهه آینده این است که افزایش تولید جهانی نفت و گاز توسط دولت ها با محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتی گراد یا ۲ درجه سانتی گراد مطابقت ندارد.«اینگر اندرسن» رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: تاثیرات مخرب تغییرات آب‌وهوایی در معرض دید عموم است. ما برای محدود کردن گرم شدن زمین به ۱.۵ درجه هنوز وقت داریم اما این دریچه فرصت به سرعت در حال بسته شدن است.

وی خاطر نشان کرد: در کنفرانس گلاسکو و فراتر از آن، دولت‌های جهان باید قدم بردارند و برای از بین بردن شکاف میان تولید سوخت‌های فسیلی و تضمین انتقالی عادلانه، اقدامی سریع و فوری انجام دهند.چشم‌انداز جهانی نشان می‌دهد که تولید گاز یکی از نگرانی‌های اصلی است زیرا انتظار می‌رود تولید این سوخت فسیلی در بازه زمانی‌ سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ شاهد افزایش باشد.بر اساس داده‌های ارائه شده در این گزارش، برنامه‌ها و پیش‌بینی دولت‌ها، تولید ۲۴۰ درصد بیشتر زغال سنگ، ۵۷ درصد بیشتر نفت و ۷۱ درصد بیشتر گاز نسبت به محدودیت گرمایش جهانی تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد.
برچسب ها: زغال سنگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها