به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۳۱۵۷۷۳

مردم از نمایندگان‌بیان مشکلات‌نمی‌خواهند

مردم از نمایندگان‌بیان مشکلات‌نمی‌خواهند
گروه سیاسی: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه از نمایندگان بیان مسئله و مشکلات نمی‌خواهد، زیرا مردم خودشان تریبون‌های مختلفی در اختیار دارند و می‌توانند مشکلات را بیان کنند، افکار عمومی از نمایندگان حل مشکلات می‌خواهند نه این‌که بیایند مشکلات را بیان کنند.

به گزارش ایلنا، جلال میرزایی درباره این که گفته می‌شود بخشی از دولت رئیسی در دست جبهه پایداری است و برای همین است که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مانند روز‌های نخست دولت آنچنان حمایتی که باید را از دولت سیزدهم ندارد و سعی می‌کند خودش را کمتر خرج دولت کند، گفت: با چنین برداشت‌هایی از دولت آقای رئیسی موافق نیستم، بله باید قبول کنیم که دولت سیزدهم دولت اصولگرا نیست و گروه‌ها، احزاب و اشخاص اصولگرا بخصوص اصولگرایان سنتی نقشی یا حتی تاثیری در شکل‌گیری‌اش به آن معنایی که باید نداشتند، اما با این تفکر که در دست یک جریان فکری خاص است، موافق نیستم.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های اصولگرا در انتخابات بیانیه‌هایی را در حمایت از آقای رئیسی دادند، اما در چیدمان کابینه و در انتصابات آنچنان مشارکت نداشتند و نظرشان خواسته نشد، اظهار داشت: معتقدم دولت آقای رئیسی بیشتر ماهیت حاکمیتی دارد و دست جبهه پایداری هم نیست. اگر بخواهیم تعبیر درستی در ارتباط با ماهیت دولت سیزدهم به کار ببریم، باید بگویم مستقل از طیف‌ها و گروه‌های اصولگرا و حتی جبهه پایداری است و اگر بعضا هم از افراد جبهه پایداری در این دولت استفاده شده است، این به این معنا نیست که رابطه تنگاتنگی بین رئیس‌جمهور با طیف پایداری به عنوان یک تشکل سیاسی وجود دارد، بلکه به اعتبار نقش بعضی از چهره‌های این جبهه در دفاع از نظام و حاکمیت است که در برهه‌هایی به میدان آمدند و هزینه دادند و بواسطه همین اعتبارات است که از آن‌ها استفاده شد، نه به اعتبار این که عضو یک جبهه هستند.

وی با بیان این که دولت رئیسی مستقل از طیف‌ها، گروه‌ها و احزاب اصولگرا چه سنتی و چه جدید است، ادامه داد: معتقدم دولت سیزدهم را باید به نوعی دولت حاکمیتی مشاهده کرد چراکه بیشتر تحت تاثیر نهاد‌های حاکمیتی و نیرو‌هایی که نزدیک به حاکمیت هستند، تشکیل شده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به رابطه دولت و مجلس عنوان کرد: از همان ابتدای امر هم مشخص بود که باتوجه به ماهیتی که دولت آقای رئیسی داد، در تعامل با مجلس مانند گذشته نخواهد و یک تعامل دوسویه با پارلمان نخواهد داشت.وی یادآور شد: تعامل دوسویه بین مجلس و دولت در کشور ما به این معنا است که در دولت عناصری از مجلس و چهره‌های نزدیک به رئیس پارلمان مشارکتی داشته باشند و سهم پررنگی برای رئیس مجلس و این چهره‌ها دیده شود؛ یعنی افرادی که از سوی رئیس و یا هیأت رئیسه مجلس معرفی شدند، در پست‌های مدیریتی از آن‌ها استفاده شود که در دولت سیزدهم این اتفاق به آن معنا رخ نداد و اگر افرادی هم به صورت محدود از سوی آقای قالیباف و هیأت رئیسه مجلس معرفی شدند در آن جایگاه‌هایی که انتظار می‌رفت از آن‌ها استفاده نشد.

وی ادامه داد: در جامعه ما این‌گونه جا افتاده است که مجلس باید از دولت مستقل باشد و به نوعی خواسته‌ها و مطالبات مردم را پیگیری کند و صدای آنان باشد، اما با وجود چنین طرز فکری نماینده‌گان با بروز کوچکترین مشکلی و حل نشدن مسئله‌ای بدون توجه به امکانات دولت شروع به انتقاد می‌کنند و عمدتا می‌خواهند خودشان در افکار عمومی تبرئه و پایگاه اجتماعی‌شان را حفظ کنند.

میرزایی درباره اینکه انتقادات امروز نمایندگان مجلس چه میزان بر اساس مطالبات مردم است و چه میزان نگاه به انتخابات آینده مجلس است، گفت: نگاه به انتخابات بی‌تاثیر نیست؛ عمده نمایندگانی که به این موضوع می‌پردازند، می‌خواهند در افکار عمومی حساب خودشان را از احیاناً ناکامی‌های دولت جدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه نمی‌پذیرد مجلسی که دو بار بیانیه داد و از آقای رئیسی برای شرکت در انتخابات دعوت و حمایت کرد، حساب خودش را از دولت جدا کند. معتقدم بهترین کار برای نمایندگان این است که به میدان بیایند و با دولت برای حل مشکلات بنشینند. جامعه و افکار عمومی و حامیان نمایندگان نمی‌پذیرند زمانی از دولت حمایت کنند و بعد‌ها با اتخاذ یک موضع فرصت‌طلبانه بگویند ما کاری به دولت نداریم و مردم، ما وکیل‌الدوله نیستیم، بیانگر مطالبات شما هستیم و ما حساب‌مان از آن‌ها جداست؛ جامعه این را نمی‌پذیرد

میرزایی افزود: در حال حاضر فصل بررسی لایحه بودجه است، نمایندگان می‌توانند با دولت بنشینند و بررسی کنند که منابع امکاناتی کشور چیست؟ چه ظرفیتی‌هایی وجود دارد؟این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز مردم جامعه طیف مجلس و دولت را یکی می‌دانند و باز هم تاکید می‌کنم جامعه نمی‌پذیرد این‌ها حساب‌شان را جدا کنند و بگویند ما نیستیم، بلکه جامعه انتظار دارد نمایندگان به سهم خودشان با توجه به نقشی که دارند و مدعی بودند که می‌خواهند مجلس را در رأس امور قرار دهند و مشکلات را حل کنند، اقدام کنند و می‌پرسند نمایندگان چه کاری انجام داده‌اند؟

وی افزود: جامعه از نمایندگان بیان مسئله و مشکلات نمی‌خواهد، زیرا مردم خودشان تریبون‌های مختلفی در اختیار دارند و می‌توانند مشکلات را بیان کنند، افکار عمومی از نمایندگان حل مشکلات می‌خواهند نه این‌که بیایند مشکلات را بیان کنند.میرزایی گفت: امروز جامعه مشکلات را بیان می‌کند تریبون‌های مختلفی هم دارند، جایگاه نمایندگان با ائمه جمعه و رسانه‌ها متفاوت است، نمایندگان باید به سمت همکاری و همفکری برای حل مشکلات با دولت بروند نه این‌که آقای قالیباف فکر کند به توصیه افرادی از حمایت از دولت کنار بکشد این کمکی به بهبود پایگاه اجتماعی نمایندگان مجلس نمی‌کند و این تاکتیک راه به جایی نمی‌برد.

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۲:۳۷
تمام کارگزاران ...... بیکفایت بوده اند به هر نامی اصولگرا اصلاح طلب .......... (381508)
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۳:۵۸
هم مجلس و هم دولت فقط دارند بیان مساله می کنند یا ابراز امیداوری یا نگرانی می کنند این ابراز نگرانی و امیدواری که کار ما مردم باید باشه شما باید برای مساله راه حل پیدا کنی (381519)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها