به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۱۵۷۷۴

سقوط قیمت خودرو در راه است؟

سقوط قیمت خودرو در راه است؟
گروه اقتصادی: در حالی که از هفته گذشته نرخ ارز در بازار آرام گرفته و نه‌تن‌ها از نوسانات افزایشی دور مانده که کاهش هم داشته است. با این وجود، اما رصد قیمت‌ها در بازار خودرو که تحت تاثیر نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، نشان می‌دهد اینبار قیمت‌ها دنباله‌رو نرخ ارز نبوده است؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران علت این موضوع را کاهش عرضه توسط خودروسازان به بازار دانست.

این موضوع در حالیست که قیمت‌گذاری در سایت‌های فروش خودرو که توسط دارندگان خودرو و بعضا در مواردی توسط دلالان تعیین می‌شود، روند افزایشی هم داشته است. سعید موتمنی- در این رابطه ضمن تاکید براینکه روند قیمت‌ها در معاملات رسمی که توسط واحد‌های مجاز نمایشگاهی انجام می‌شود، افزایشی نبوده است، اظهار کرد: بازار خودرو چندان بی‌توجه به کاهش نرخ ارز نیز نبوده است، اما به سبب اینکه طی ماه‌های گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار کاهش کم بوده است، کاهش نرخ ارز تغییرات و ریزش محسوسی در بازار خودرو ایجاد نکرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: از همین روی، زمانیکه دارندگان خودرو می‌بینند که عرضه خودرو به بازار کم شده است، قیمت خودرو‌های تحت اختیار خود را بالاتر اعلام می‌کنند؛ بنابراین دیده شد که نرخ ارز کاهش یافت، اما قیمت‌ها در سایت‌های فروش خودرو که توسط دارندگان خودرو کنترل و هدایت می‌شود، افزایشی هم بود. اما در بازار رسمی معاملات با تغییر نرخ ارز از کانال ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۷ هزار، قیمت خودرو نیز با کاهش سه الی پنج میلیون تومانی در اکثر خودرو‌های پرتیراژ داخلی روبرو شد.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در آگهی‌های فروش و فضای مجازی، ملاک معاملات رسمی بازار نیست، گفت: در حقیقت عرضه خودرو طی ماه‌های گذشته به بازار کم بود و به همین دلیل فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار همچنان زیاد باقی مانده است و تحت تاثیر کاهش نرخ واکنش قابل توجهی از خود نشان نداده است. پس از کاهش نرخ ارز بطور مثال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا پژو پارس در آخرین معاملات روز دوشنبه نسبت به ابتدای هفته، قریب به پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

این مقام صنفی، تصریح کرد: این درحالیست که با کاهش نرخ ارز، میل به خرید در بازار کمتر خواهد شد و مشتری برای خرید مراجعه نمی‌کند؛ در این بین اگر فروشنده‌ای نیاز فوری به فروش داشته باشد، حتی پایین‌تر هم عرضه می‌کند، اما دارنده خودرو که فروشنده فوری نیست، قیمت‌ها را بعضا بالاتر هم می‌برد؛ چراکه دلالان دوست ندارند، کالای در اختیار خود ارزان، عرضه کنند.

موتمنی اعلام کرد:، اما از روز گذشته (سه‌شنبه) که نرخ ارز مجدد از کانال ۲۷ هزار تومان خارج شد (گران‌تر شد)، روند کاهش قیمت‌ها در همان میزان محدود (یک تا پنج میلیون تومانی) متوقف شد. اما اگر نرخ ارز به روند کاهش خود ادامه می‌داد یا ثابت مانده بود، کاهش قیمت خودرو در بازار نیز شدت می‌گرفت.
برچسب ها: قیمت خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها