به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۳۱۵۸۴۷

اعتراض آرژانتین به حضور رضایی در تحلیف اورتگا

محسن رضایی، نفر دوم از سمت چپ در مراسم تحلیف دانیل اورتگا با حضور رئیس‌جمهوری ونزوئلا
محسن رضایی، نفر دوم از سمت چپ در مراسم تحلیف دانیل اورتگا با حضور رئیس‌جمهوری ونزوئلا
گروه بین‌الملل: وزارت امور خارجه آرژانتین حضور محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه را توهین به سیستم قضایی این کشور و بازماندگان حمله تروریستی در بوینس آیرس توصیف کرد. سفیر آرژانتین هم در این مراسم حضور داشت و اکنون اپوزیسیون، دولت آرژانتین را به دلیل شرکت در مراسمی که رضایی هم در آن حاضر بوده، مورد انتقاد قرار داده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، فولویو پومپئو، معاون امور بین‌الملل حزب اپوزیسیون PRO گفت: «دولت آرژانتین با دیکتاتورها و ناقضان حقوق بشر در منطقه هم‌نشین شده و مانند همدست متهمان به بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در بوینس‌آیرس رفتار می‌کنند.» محسن رضایی از متهمان به دست داشتن در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در پایتخت آرژانتین است که به کشته شدن ۸۵ نفر منجر شد. وزارت امور خارجه آرژانتین تاکید کرد حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این مراسم بی‌حرمتی است.
رضایی که از فرماندهان سابق سپاه است به دلیل نقش‌آفرینی در بمب‌گذاری بوینس آیرس تحت پیگرد اینترپل قرار دارد. آرژانتین خواستار محاکمه او و دیگر عاملان این جنایت است. رضایی و شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی ایران متهم به دست داشتن در این بمب‌گذاری‌اند. اینترپل از سال ۲۰۰۷ نام شش نفر شامل علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت، احمدرضا عسگری، دبیر سوم پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین، احمد وحیدی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی، رایزن فرهنگی پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین، محسن رضایی، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و فیاض مغنیه، رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب‌الله لبنان را به دلیل نقش آنها در بمب‌گذاری ساختمان آمیا در فهرست خود قرار داده است. نام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری اسبق و اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران و هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت جمهوری اسلامی در بوینس آیرس نیز در این پرونده مطرح است. مقامات ایران این اتهام را رد کرده‌اند.
دانیل اورتگار روز دوشنبه برای چهارمین دوره پیاپی به عنوان رییس‌جمهوری نیکاراگوئه سوگند یاد کرد. آمریکا و اروپا این انتخابات را مخدوش اعلام کرده و اعضای دولت او را تحریم کرده‌اند.
 
برچسب ها: محسن رضایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها