به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۳۱۵۸۷۵

كمك چین به روسیه برای اخراج نیروهای خارجی

كمك چین به روسیه برای اخراج نیروهای خارجی
گروه بین الملل: در پی مطرح شدن اتهام‌هایی درباره دست داشتن نیروهای خارجی در ناآرامی‌های اخیر قزاقستان، وزیر خارجه چین گفت، مسکو و پکن باید برای مقاومت در برابر مداخله خارجی در آسیای میانه با یکدیگر همکاری کنند.
 اظهارات «وانگ یی» وزیر خارجه چین پس از گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف،‌ همتای روسش مطرح شد که در آن، دو طرف درباره اوضاع در قزاقستان صحبت کردند.
اخیرا سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی برای فرونشاندن اعتراضات به قزاقستان اعزام کرد. در همین چند وقت پیش اعتراضات مسالمت‌آمیز بر سر قیمت سوخت به خشونت کشیده شد و پکن از پاسخ مسکو به این بحران حمایت کرده است.چین و روسیه هر دو مرز زمینی با قزاقستان دارند و ثبات آن برای صلح در منطقه ضروری است.
وزیر خارجه چین افزود: دو طرف باید به تقویت هماهنگی و تعامل ادامه دهند، در برابر مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی کشورهای آسیای میانه مقاومت کنند و از ایجاد هرج و مرج توسط "انقلاب‌های رنگی" و "سه نیروی شر" (تروریسم، افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی) جلوگیری به عمل بیاورند.این دیپلمات ارشد چینی همچنین گفت: روسیه و چین باید برای کمک به کشورهای آسیای میانه برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ و همچنین کمک به توسعه اقتصادی خود با یکدیگر همکاری کنند.
پس از این تماس تلفنی، بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که وزرای خارجی چین و روسیه در ارزیابی خود از رویدادهای قزاقستان اتفاق نظر داشتند.
در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: ‌آنها بر نگرانی خود در مورد مداخله نیروهای خارجی از جمله مشارکت مزدوران خارجی در حملات به غیرنظامیان و نیروهای اجرای قانون، تصرف مؤسسات دولتی و سایر تاسیسات تاکید کردند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها