به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۳۱۵۸۷۹

دانشمندان به ماهی قرمزها رانندگی یاد دادند

دانشمندان به ماهی قرمزها رانندگی یاد دادند
گروه علمی: دانشمندان توانسته‌اند چند ماهی قرمز یاد دهند که آکواریوم‌شان را که روی یک ربات چهارچرخه قرار داشت، با استفاده از یک دوربین در بالای آن حرکت دهند.دوربینی که این دانشمندان در دانشگاه بن‌گوریون روی آکواریوم این ماهی‌ها نصب کرده بودند، از فناوری  «لیدار» (مسافت‌سنجی لیزری) استفاده می‌کند تا بر اساس حرکت ماهی به سمت هر طرف آکواریوم پیامی به موتور برقی یکی از چهار چرخ ربات بفرستد.

در طول زمان ماهی‌ها آموختند حرکاتشان با حرکات ربات رابطه دارد و توانستند در مقابل دریافت پاداش به صورت غذای ماهی به یک هدف صورتی‌رنگ در طرف مقابل اتاق برسند- آنها توانستند این کار حتی با وجود موانع بر سر راه این ربات انجام دهند.

این پژوهشگران که مقاله بررسی‌شان در این ماه در ژورنال «پژوهش‌های مغز رفتاری» منتشر کردهاند، می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که توانایی راهیابی ماهی در یک محیط زمین‌پایه حفظ می‌شود.به گفته این دانشمندان ماهی‌های گونه‌های ابتدایی نیستند، فقط به شیوه‌ای کاملا متفاوت با انسان‌ها تکامل پیدا کرده‌اند و آنها نیز نیاز به حل مشکلات پیچیده موجود در محیط زیست‌شان دارند.


در این بررسی شش ماهی قرمز شرکت داشتند که بزرگترینشان حدود ۱۸ سانتی‌متر طول و وزنی حدود ۱۲۰ گرم داشت. هر کدام از این ماهی‌ها ده جلسه درس رانندگی گرفتند.این دانشمندان این ماهی‌ها را به اسم شخصیت‌های رمان «غرور و تعصب» جین آستن نامیدند و ماهی‌های به نام «آقای دارسی» و «أقای بینگلی» بهتر از دیگران رانندگی کردند.این بررسی این افسانه شایع را هم رد می‌کند که حافظه ماهی قرمزها چند ثانیه بیشتر نیست.
برچسب ها: ماهی قرمز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها