به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۳۱۵۸۸۴

پیش‌بینی قیمت لیر ۲۲ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی قیمت لیر ۲۲ دی ۱۴۰۰
گروه اقتصادی: قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۲۲ دی ماه نوسانی شد و  در ساعات پایانی معاملات به دو هزار تومان رسید. این ارز نسبت به روز گذشته کاهش ۲۰ تومانی را تجربه کرد.هفته نامه اکونومیست در گزارشی آورده است  از ابتدای دسامبر، بانک مرکزی ترکیه حداقل ۲۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را برای تقویت ارز مصرف کرده است، گاهی به تنهایی و گاهی از طریق بانک های تجاری دولتی این کار را انجام داده است؛ طبق گزارش ها دو روز پس از اعلام اردوغان، بانک های ترکیه ۷ میلیارد دلار لیر خریدند.

صرف نظر از اثربخشی آن، طرح جدید یک خطر بزرگ برای اموال عموم است. اگر بخش بزرگی از پس‌اندازهای خصوصی ترکیه به ارزش تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار به سپرده‌های تضمین‌شده منتقل شود، سقوط شدید ارز می‌تواند دولت را درگیر صدها میلیارد لیر ضرر کند.هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی، می‌گوید: «این سیستم ممکن است در صورت مواجهه با شوک نرخ ارز یا ریسک پریمیوم منفجر شود.»اداره اقتصاد ترکیه به این شیوه اردوغان باعث می‌شود که ترکیه برای کاهش تورم و تثبیت نرخ ارز، نرخ بهره را افزایش دهد. اما این احتمال کمتر از همیشه به نظر می‌رسد.

اردوغان با نادیده گرفتن درخواست‌های اقتصاددانان و گروه‌های تجاری با استناد به دستورات اسلامی علیه ربا برای توجیه سیاست غیرعادی‌اش پافشاری می‌کند.بسیاری از کارشناسان خواستار کاهش سیاست‌های انبساطی بی پروا شده‌اند این سیاست ها سبب شده تا قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر به ۳۶٫۰۸ درصد افزایش یابد که بیش از پیش بینی ها بوده و دلیل آن سقوط ارزش لیر، بالا رفتن قیمت حمل و نقل و مواد غذایی بوده است.
برچسب ها: لیر تركیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها