کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خالق دایی جان ناپلئون درگذشت

23 دی 1400 ساعت 9:24


گروه فرهنگ وهنر: نویسنده رمان معروف "دایی جان ناپلئون" در سن ۹۴ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.
ایرج پزشک‌زاد که به «الف.پ.آشنا» تخلص داشت سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد و روز بیست و سوم دی ماه ۱۴۰۰ به دلیل ایست قلبی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.
وی که رشته حقوق را برای تحصیلات عالیه خود برگزیده بود در دوره‌ای برای تکمیل مطالعات و ادامه تحصیل به کشور فرانسه سفر کرد و پس از بازگشت به مدت پنج سال در کشورش به قضاوت در دادگستری مشغول شد. پزشک‌زاد فعالیت در وزارت امور خارجه و مدیر کل روابط فرهنگی ایران را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.
او کار نویسندگی را از اوایل دهه ۳۰ میلادی با نوشتن داستان‌های کوتاه برای مجلات و ترجمه متون ادبی نویسندگان بزرگی چون ولتر و مولیر و نیز برگردان رمان‌های تاریخی آغاز کرد.
ایرج پزشک‌زاد از شیفتگان سعدی شاعر نامدار و سخندان ایرانی بود و همزمان با فعالیت در وزارت خارجه ستون طنزی با نام «آسمون ریسمون» در مجله فردوسی داشت.
یکی از معروف‌ترین آثار ایرج پزشک‌زاد رمان دایی جان‌ ناپلئون است که آن را در سال ۱۳۴۹ نوشت و در سال ۱۳۵۵ توسط ناصر تقوایی به تصویر کشیده شد و در قالب یک سریال از تلویزیون ایران پخش شد.او پس از انقلاب ۱۳۵۷ به فرانسه رفت و عضو شورای نهضت مقاومت ملی شد که با رهبری شاپور بختیار تشکیل شده بود. او در زمان عضویتش در نهضت مقاومت ملی، سردبیر نشریه "قیام ایران" ارگان این نهضت بود.از جمله آثار دیگر ایرج پزشک‌زاد، کتابهای "ماشا الله خان در بارگاه هارون الرشید" و "حاج مَم جعفر در پاریس" است.

 


کد مطلب: 315905

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/315905/خالق-دایی-جان-ناپلئون-درگذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir