به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۳۱۵۹۰۹

درخواست اعضای کنگره برای توفق مذاکرات وین

درخواست اعضای کنگره برای توفق مذاکرات وین
گروه سیاسی: بیش از ۱۰۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواستند که از مذاکرات اتمی با ایران دست بکشد و بر اجرای قاطعانه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متمرکز شود.
 این نمایندگان از بایدن خواستند به جای ادامه «مذاکرات بی‌حاصل وین» تحریم‌های ایران را به ویژه در ارتباط با فروش نفت این کشور به چین قاطعانه به اجرا بگذارد.
این نامه که از سوی اعضای ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله مایکل مکال، تهیه شده خاطرنشان کرد که هرگونه تاخیری در این روند، تنها باعث می‌شود ایران «فعالیت‌های مخرب» منطقه‌ای و اهداف هسته‌ای خود را گسترش دهد.
در همین حال، وب‌سایت خبری اکسیوس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که با نزدیک شدن به لحظات حساس مذاکرات هسته‌ای ایران، کاخ سفید قصد دارد در هفته‌های آینده بیشتر پیام‌های عمومی خود را بر حمله به دونالد ترامپ به‌دلیل خروج از برجام متمرکز کند.
 جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات وین گفت: «آنچه می‌خواهیم به مردم یادآوری کنیم این است که چرا اکنون در این نقطه ایستاده‌ایم. اگر رییس‌جمهوری پیشین آمریکا بی‌پروا از برجام خارج نمی‌شد، هیچ یک از مسائل مرتبط با ایران مانند پیشرفت برنامه هسته‌ای، اتفاق نمی‌افتاد.»
از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت واشینگتن هرگز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، فتوای رهبر معظم ایران در منع این تسلیحات را مد نظر نگرفته، بلکه پروتکل‌های مذاکره شده همچون برجام و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را مبنا قرار داده است.
در همین حال، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، از دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، خبر داد و گفت: «طبق معمول، بحث‌های مفیدی درباره سخت‌ترین مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین داشتیم. برداشت این است که این مذاکرات در حال پیشرفت است.»
همچنین نماینده عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی نیز از نشست نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با سفیران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره آخرین تحولات مذاکرات وین خبر داد.او خاطرنشان کرد که سفیران این کشورها در این نشست بر نگرانی‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و مداخله جمهوری اسلامی در منطقه تاکید کردند.
در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه ایالات متحده شرکای خود در کشورهای حوزه خلیج فارس را از این مذاکرات مطلع می‌کند گفت که فقط چند هفته تا پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران باقی‌مانده است.
برچسب ها: مذاکرات وین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها