به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۳۱۵۹۳۵

تصور نکنیم که چینی‌ها در حق ما ایثار می‌کنند

تصور نکنیم که چینی‌ها در حق ما ایثار می‌کنند
گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: معاون پیشین وزیر خارجه گفت: چین شریک نخست تجاری بیش از ۸۰ کشور در جهان است. این فقط ما نیستیم که خواهان افزایش مناسبات تجاری و منفعت از تجارت با چین هستیم، بلکه چینی‌ها به دنبال این هستند که در اقتصاد کشور‌ها از جمله ما که یک کشور نفتخیز هستیم و اهمیت بیشتری داریم، حضور بیشتری داشته باشند.
ابراهیم رحیم‌پور افزود: چین در این رویکرد خود برای ما ایثار نمی‌کند. چین به دنبال این نیست که با ما سند همکاری ۲۵ ساله امضا کند، اما با عربستان یا قطر یا پاکستان یا کشور‌های دیگر امضا نکند. سند ما به نظر من نمایش آن کمی بیشتر از ظرفیتش آن هم در شرایط تحریم بوده و هست. این تصور که ما بخواهیم در دوران تحریم جهش قابل توجهی در مناسبات تجاری‌مان با چین داشته باشیم، خنده‌دار است.البته تحریم‌ها ابدی نیستند و حتی این تصور هم که در شرایط غیرتحریمی هم همین وضع ادامه پیدا کند، به نظر من غلط است و من معتقدم که اگر بخواهیم قراردادمان با چین موثر باشد و به قولی «آن چشمه کور نشود و به ما آب برساند» باید با بیش از ۱۰ کشور سند‌های همکاری بلندمدت داشته باشیم.
وی افزود:
من معتقدم که خیلی از حرکات و اقدامات در مورد این سند همکاری قابل انتقاد بود. کار‌های بزرگ و اساسی در دنیا در روابط دوجانبه و چندجانبه انجام می‌شود و خبری از بوق و کرنا و نمایش نیست. خیلی توافق‌ها انجام می‌شود و صدای آن مدت‌ها بعد در می‌آید، از این جهت من تصور می‌کنم که سند ۲۵ ساله چین بیش از ظرف خودش صدا داشت و ما در عرصه عمل معادل آن سر و صدا را احساس نمی‌کنیم.

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها