به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۳۱۵۹۴۱

واکنش ایران به تعلیق حق رای در سازمان ملل

واکنش ایران به تعلیق حق رای در سازمان ملل
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه به تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.
سعید خطیب زاده، در واکنش به تعلیق حق رای جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پایه گذار و فعال سازمان ملل، خود را متعهد به پرداخت کامل و به موقع حق عضویت در سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌ها و آژانس‌های بین المللی می‌داند. متاسفانه برای دومین سال پیاپی و به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت‌های کشورمان با مشکل مواجه شده است.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از منع ۸کشور از جمله «ایران» برای حق رأی در سازمان ملل خبرداد. گوترش همچنین حداقل مبلغ پرداختی از سوی هرکشور از جمله ایران را مشخص کرده است. به طور مثال، کشورمان باید مبلغ کمی بیشتر از ۱۸ میلیون دلار پرداخت کند.سعید خطیب زاده درباره دلیل عدم پرداخت حق عضویت گفته که به رغم مضایق متعدد ایجادشده، دولت جمهوری اسلامی ایران منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده و در حال انجام رایزنی‌های ضروری برای حل و فصل موضوع می‌باشد. در عین حال تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع‌تر حق عضویت مدنظر است.
تعلیق حق رأی زمانی انجام می‌شود که کشوری بدهی‌هایش برابر یا بیشتر از میزان پرداختی ۲ سال گذشته باشد.« شایسته است دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه نیز شرایط ویژه کشور‌های مواجه با تحریم‌های غیرقانونی را به طور خاص مدنظر قرار دهند و از مساعدت به این کشور‌ها برای پرداخت سهمیه خود مضایقه ننمایند» این جمله را خطیب زاده مورد تاکید قرار داد.
سال گذشته نیز ایران حق رأی خود را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت از دست داد و در آن زمان اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند حداقل مبلغ را پرداخت کند.

 
برچسب ها: سازمان ملل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها