به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۳۱۶۰۵۵

آمادگی بازار برای بازگشت نفت ایران

آمادگی بازار برای بازگشت نفت ایران
گروه اقتصادی: یک کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه شرایط بازار نشان می‌دهد فضا برای ورود نفت ایران وجود دارد، گفت: اگر تحریم لغو شده و مشکلات سیاسی حل شود، به نفع کشورهای مصرف‌کننده است که منابع متعددی از واردات داشته باشند.

به گزارش ایلنا، مرتضی بهروزی‌فر درباره بازگشت نفت ایران به میزان قبل از تحریم اظهار داشت: ابتدا در نظر داشته باشیم که توان تولید با حجم تولید متفات است، اگر ما تولید کنیم اما امکان صادرات نداشته باشیم فقط به حجم ذخیره‌سازی اضافه می‌کنیم و دچار مشکلات آتی خواهیم شد.

وی افزود: اکنون مخازن روی آب تقریبا پر است، اگر بخواهیم برای ذخیره نفت تولید شده کشتی اجاره کنیم بسیار پرهزینه است، بنابراین تولید صرف در شرایطی که صادرات نداشته باشیم، خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند. 
این کارشناس حوزه انرژی با ابراز امیدواری از اینکه مسئله برجام حل شود تا بتوانیم بدون مشکل صادرات داشته باشیم، خاطرنشان کرد: وزارت نفت قبلا هم اثبات کرده که در فرصت چندماهه توانسته به سطح قبل از تحریم برگردد اکنون هم همین امکان وجود دارد که براحتی ظرف 3 تا 4 ماه به رقم قبل از تحریم برگردیم، به شرطی که برجام به نتیجه مثبت بیانجامد، اما اگر تحریم حذف نشود و فقط تولید کنیم بدون اینکه امکان صادرات داشته باشیم، ذخیره‌سازی صرف مشکلی را از ایران دوا نخواهد کرد.

وی درباره بدست آوردن بازارهای قبلی گفت: ما قبلا 600 تا 700 هزار بشکه در روز به اروپا نفت صادر می‌کردیم، اما اکنون حتی یک بشکه هم به این اتحادیه صادر نمی‌کنیم. البته با اقدامات و تمهیداتی که اندیشیده شده توانستیم اثر تحریم‌ها را کم کنیم و احجامی را به شرق آسیا بفرستیم، ولی هنوز بازارهای‌مان را بدست نیاورده‌ایم به عنوان مثال به اروپا که یک بازار مهم است هیچگونه صادراتی نداریم.

بهروزی‌فر تاکید کرد: خوشبختانه با توجه به وضعیتی که بازار دارد قیمت‌ها در حد مناسبی است و حداقل روی کاغذ نشان داده می‌شود که کشورهای بزرگ تولیدکننده ظرفیت تولید مازاد چندانی ندارند و این انتظار وجود دارد که در سال 2022 حجم تقاضای جهانی به قبل از کرونا برگردد، بنابراین همه چیز آماده است که ایران به بازار برگردد بدون اینکه تاثیر چندانی روی قیمت‌ها بگذارد.

وی یادآور شد: وضعیت بازار به گونه‌ای است که اضافه کردن در حد یک تا 1.5 میلیون بشکه تاثیر چندانی روی عرضه نخواهد داشت، حتی اگر تصور کنیم ایران وارد بازاری شود که تحت فشار است و مازاد عرضه وجود دارد و منجر به کم شدن قیمت‌ها می‌شود، کمترین ضرر را ما خواهیم داشت. زیرا حجم صادرات ما کم است و تاکنون با مشکلات و هزینه‌های بیشتری نفت را فروخته و پول را به سختی برمی‌گردانیم بنابراین حتی اگر قیمت‌ها پایین بیاید ایران حق دارد که به بازار برگردد.

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه شرایط بازار نشان می‌دهد فضا برای ورود نفت ایران وجود دارد، گفت: اگر تحریم لغو شده و مشکلات سیاسی حل شود، به نفع کشورهای مصرف‌کننده است که از منابع متعددی واردات داشته باشند، مسلما اگر کشورها امکان واردات از ایران داشته باشند حتما این کار را خواهند کرد زیرا به لحاظ تامین امنیت انرژی به نفع‌شان است که مبادی واردات خود را افزایش دهند.
برچسب ها: نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها