به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۱۶۱۴۶

مکانیسم لخته خون کشنده کشف شد

مکانیسم لخته خون کشنده کشف شد
گروه علمی:با اعلام محققان آمریکایی در فرآیند ایجاد لخته خون، یک نشانگر زیستی به نام کانال یونی حسی مکانیکی (PIEZO ۱) فعال می‌شود. حدود ۸۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از دیابت نوع دو با ترومبوز (ایجاد لخته خون در رگ ها) مرتبط است. از قدیم تصور می‌شد پروتئین‌های ترشح‌شده توسط رگ‌های خونی آسیب‌دیده منجر به لخته‌شدن خون می‌شوند.
 
مطالعات جدید محققان بیمارستان بریگام در آمریکا نشان می‌دهد محرک و مکانیسم دیگری زمینه‌ساز ترومبوز است. بر اساس این مطالعه در این فرآیند یک نشانگر زیستی به نام کانال یونی حسی مکانیکی (PIEZO ۱) فعال می‌شود. محققان در آزمایشگاه اثرات و پتانسیل‌های این کانال را به عنوان یک هدف درمانی جدید برای پیشگیری از ترومبوز یا شناسایی افراد در معرض خطر بررسی کردند.

این مکانیسم نه تنها در افراد مبتلا به دیابت، بلکه در لخته شدن خون نیز نقش دارد. بر اساس این مطالعه افزایش گلوکز خون منجر به افزایش PIEZO ۱ در نمونه خون می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مجموعه‌ای از واکنش‌ها در مبتلایان به دیابت بشود که نتیجه آن لخته‌شدن خون است.در ادامه محققان PIEZO ۱ را مهار کردند و دریافتند از تشکیل لخته در افرادی که قند خون بالایی دارند، جلوگیری می‌شود. این مطالعه نیازمند بررسی تمام جوانب است؛ اما امید می‌رود برای جلوگیری از ایجاد لخته در مبتلایان به دیابت و بیماری‌های مرتبط موثر باشد.نتایج این مطالعه در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.
برچسب ها: لخته خون
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها