به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۳۱۶۳۴۵
بدهی 700 هزار دلاری، ورود زنان به سالن و...

چرا والیبال ایران نمی‌تواند میزبان جهانی باشد؟

گروه ورزشی: اخذ میزبانی در لیگ ملت ها بدون شک می‌تواند شانس رسیدن والیبال ایران به مرحله نهایی را چند برابر کند.
چرا والیبال ایران نمی‌تواند میزبان جهانی باشد؟
 تیم ملی والیبال ایران که همچون سال‌های قبل یکی از 16 تیم حاضر در سطح یک لیگ ملت های 2022 خواهد بود، با وجود درخواستی که برای میزبانی این رقابت‌ها داشته، جزو میزبانان اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی نیست.
برزیل، کانادا، فیلیپین، بلغارستان، ژاپن و روسیه 6 کشوری هستند که از سه هفته لیگ ملت‌های والیبال 2022 در دو گروه میزبانی می‌کنند، اما میزبان مرحله نهایی که 29 تیر تا 2 مرداد 1401 برگزار می‌شود، هنوز مشخص نشده است. 
در این میان اما عدم میزبانی ایران در شرایطی که چند سال قبل حتی کشورمان دو هفته در ارومیه و اردبیل میزبان این مسابقات بود، جای تامل و بررسی دارد؛ اگرچه از بین 16 تیم حاضر در سطح اول لیگ ملت‌ها فقط این فرصت برای 5 کشور فراهم شده و حتی یکی از میزبانی ها به شکل عجیبی به فیلیپین اعطا شده که اصلا در میان تیم های شرکت کننده نیست. گفته می‌شود این تصمیم FIVB در راستای حمایت از والیبال فیلیپین است که در یکی، دو سال اخیر به خاطر مشکلات داخلی با تعلیق هم مواجه شده بود. 
 


تیم ملی والیبال ایران اما در سال 1401 باید برای برگزاری تمام بازی های خود در دور مقدماتی باید به سه کشور سفر کند. 17 تا 22 خرداد مسابقات گروه ایران در برازیلیا برزیل برگزار می شود. سپس شاگردان عطایی باید 31 خرداد تا 5 تیرماه را در بلغارستان سپری کنند و مقابل حریفان خود بایستند و در نهایت در هفته سوم ایران باید به کمیرو روسیه برود و از 14 تا 19 تیرماه برابر رقبا قرار بگیرد. 
این یعنی شاگردان بهروز عطایی در فاصله تقریبا 35 روز باید به سه کشور سفر کنند و 15 بازی سخت و سنگین را پشت سر بگذارند. اما فدراسیون ایران پیشنهاد خود را برای برگزاری یک مرحله از رقابت ها در تهران یا شهرهای دیگر ارائه کرده؛ موضوعی که با مخالفت فدراسیون جهانی مواجه شده است.
 
بدهی 700 هزار دلاری بابت حق پخش!
هر سال که مسابقات تیم ملی والیبال از صداوسیمای ایران روی آنتن می رود، مبلغی در حدود 300 هزار دلار باید بابت حق پخش به فدراسیون جهانی پرداخت شود. پرداخت نشدن این هزینه های دلاری به صورت کامل در سال‌های اخیر برای فدراسیون دردسرساز شده و حالا به کار جایی رسیده که یک بدهی 700 هزار دلاری به نام ایران در فدراسیون جهانی به ثبت رسیده است. جدا از این هر کشوری که می خواهد برای میزبانی اقدام کند، باید 100 هزار دلار به فدراسیون جهانی پرداخت کند که آن هم رقم قابل توجهی برای فدراسیون ایران به شمار می رود. 
 

 
بازهم معضل ورود زنان به ورزشگاه
قطعا موضوع دیگری که در بحث میزبانی ایران مطرح می شود، مساله زنان تماشاگر است. حضور بانوان در سالن والیبال آزادی چند باری به صورت محدود و کنترل شده در بازی های تیم ملی در لیگ ملت ها صورت گرفت، اما این مساله همچنان نیاز به رایزنی های زیاد و تصمیم گیری در سطح کلان دارد. فدراسیون فوتبال نیز در حال حاضر درگیر همین ماجراست و در تلاش است تا زنان را برای دیدارهای پیش روی تیم ملی به استادیوم ببرد تا خطری از سوی فیفا تهدیدش نکند. 
 
میزبانی ایران، فعلا دور از دسترس!
با توجه به قوانین فدراسیون جهانی و رقابتی که در سطح جهان برای میزبانی از مسابقات بین المللی والیبال از جمله همین لیگ ملت ها بین کشورهای قدرتمند وجود دارد، شاید بتوان گفت فعلا میزبانی در لیگ ملت ها برای ایران دور از دسترس خواهد بود. حتی ممکن است اگر موضوع بدهی بابت حق پخش و مساله ورود زنان به سالن ها و البته تحریم های بین المللی علیه کشور حل نشود، تا چند سال آینده هم شاهد اعطای میزبانی به فدراسیون والیبال ایران نباشیم.
برچسب ها: والیبال
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها