به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۱۶۳۵۶

احتمال غالب شدن سویه امیکرون تا سه هفته آینده

گروه جامعه: رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: براساس آماری که وجود دارد، تا دو یا سه هفته دیگر اومیکرون به احتمال زیاد جایگزین دلتا شده و به سویه غالب تبدیل خواهد شد.
احتمال غالب شدن سویه امیکرون تا سه هفته آینده
علیرضا ناجی در ارتباط با آخرین وضعیت شیوع اومیکرون در دنیا به خبرنگار ایلنا گفت: براساس اطلاعات به دست آمده هنوز نمی‌توانیم بگوییم امیکرون از دلتا برای دنیا خطرناک‌تر است، اما براساس آماری که وجود دارد، تا دو یا سه هفته دیگر، اومیکرون به احتمال زیاد جایگزین دلتا شده و به سویه غالب تبدیل خواهد شد.
او افزود: اطلاعاتی که درحال حاضر از علایم بالینی و وخامت بیماری داریم این است که هم میزان بستری و هم مرگ و میر آن از دلتا پایین‌تر است، اما از آنجایی که این سویه سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و اینکه می‌تواند افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند را هم درگیر کند، هرچه قدر میزان درگیری‌ها بالاتر باشد، بستری‌ها در بیمارستان‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. 

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در ارتباط با برخی پیش بینی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است در ماه‌های آینده از فاز حاد پاندمی کرونا در دنیا خارج شویم، گفت: در ایران تا چند ماه آینده، یعنی از زمان عید نوروز به بعد با خیزی از اومیکرون و افزایش موارد مرگ و میر ناشی از آن مواجه خواهیم بود. اینکه بعد از آن و در این حین نیز چه اتفاقی رخ دهد، دقیق نیست و این پیش بینی‌ها براساس اطلاعات حال حاضر است. 
ناجی در ارتباط با وضعیت برقراری محدودیت‌ها در کشور و اخباری مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها از بهمن ماه گفت: مطمئنا بازگشایی‌ها بر گسترش بیماری تاثیر می‌گذارد و اگر بخواهیم بازگشایی انجام دهیم، باید شرایط ایمنی را برقرار کنیم. مدارس و دانشگاه‌های ما چنین شرایطی ندارند و مطمئنا بازگشایی‌ها همانند سایر کشورهای دیگری که این تجربه را داشتند، منجر به این خواهد شد که مردم تمکین زیادی در رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند. همه این‌ها می‌تواند منجر به افزایش میزان انتقال بیماری در کشور شود. 

او در ارتباط با میزان تست‌های انجام شده در ایران گفت: آمارهایی که درحال حاضر از اومیکرون داریم دقیق نیستند. باید تعداد تست‌ها را افزایش دهیم که آمار مناسبی از اومیکرون و به طور کلی عفونت‌های ناشی از کرونا داشته باشیم. اکثر مردم به دلایل متعدد دیگر برای تست دادن مراجعه نمی‌کنند، از جمله اینکه می‌گویند بیماری خفیف گرفته‌ایم یا اینکه هزینه تست‌ها برایشان مهم است. بنابراین اگر می‌خواهیم نظارت و اطلاعات دقیقی داشته باشیم، باید تعداد تست‌ها را بالا ببریم و مردم را تشویق کنیم که برای تست مراجعه کنند و موارد عفونی را شناسایی، قرنطینه و ایزوله کنیم و نگذاریم این ویروس در جامعه بچرخد. 
ناجی در ادامه گفت: این را باید درمورد اومیکرون پذیرفت که حتی اگر اومیکرون همین میزان از بیماری‌زایی فعلی‌اش را نیز حفظ کند، زمانی که شیوع بالا برود، تعداد موارد شدید هم طبیعتا بالا می‌رود و به همان نسبت تعداد مرگ و میر هم بالا خواهد رفت. اما این اصل را هم باید قبول کنیم که هرچه قدر بگذاریم اومیکرون در جامعه بچرخد، می‌تواند در خودش تغییراتی ایجاد کند و ممکن است این تغییرات افزایش وخامت بیماری را در پی داشته باشد.

او افزود: از گردش انداختن ویروس نیاز به تمهیداتی دارد؛ نخست اینکه نظارت و تعداد تست‌ها را افزایش دهیم و افراد آلوده چه آن‌هایی که علایم بالینی دارند و چه آن‌هایی که علامت بالینی ندارند اما در برخورد با افراد بیمار بوده‌اند را ایزوله کنیم. درکنارش افزایش سطح واکسیناسیون دز بوستر هم مهم است. ما در ایران به عنوان یک کشور تولید کننده واکسن باید به دنبال این باشیم که فرمول واکسن‌هایمان را براساس واریانت‌های جدید تغییر دهیم وگرنه اصرار بیش از حد به دزهای بوستر استقبال مردم را پایین می‌آورد. به هرحال مشارکت مردم در زدن بوستر بسیار مهم است اما حتما باید فرمولاسیون واکسن‌هایمان را تغییر دهیم تا واکسن‌هایمان کفایت لازم را در برابر امیکرون داشته باشند. 

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درپاسخ به این سوال که دوره قرنطینه اومیکرون چند روز است و آیا دوره قرنطینه پنج روزه برای مقابله با این بیماری کافی است، گفت: قرنطینه پنج روزه مربوط به افرادی است که علایم بالینی ندارند اما تست پی سی آر آن‌ها مثبت است. برای این افراد گفته شده است که پنج روز قرنطینه و پنج روز زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهم است. این قوانین مربوط به آمریکاست. زیرا با شیوع بسیار بالای اومیکرون مواجه هستند و اگر افراد مبتلا به امیکرون بخواهند دو یا سه هفته خودشان را قرنطینه کنند، وضعیت کار و مشاغل آسیب خواهد دید.
او افزود: چنین توصیه ای درمورد کشورهایی است که آزادسازی را به صورت کامل انجام داده‌اند و در کشور ما همچنان پروتکل‌های مربوط به زدن ماسک و غیره برای همه افراد برقرار است. همان طور که از تجربه این کشورها نیز دیده شد، اشتباه است که آزادسازی به صورت کامل انجام بگیرد. اما هیچ فرقی درمورد اصل میزان قرنطینه کرونا صورت نگرفته است و ده روز ایزوله مهم است. البته کمیته علمی کشوری کرونا باید با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. نباید با کوتاه کردن قرنطینه آن هم براساس شواهدی که دیگر کشورها برای خودشان تعیین کرده اند، باعث شویم شرایط بدتر شود. باید شرایط اجتماعی مان را درنظر بگیریم و براساس آن قرنطینه را برقرار کنیم.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها