به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۳۱۶۳۸۵

حبس‌های طولانی برای معترضان کوبایی

حبس‌های طولانی  برای معترضان کوبایی
گروه بین الملل: با گذشت شش ماه از اعتراضات ضد دولتی خشونت‌بار در کوبا، دادگاه‌های این کشور صدور احکام سنگین علیه معترضان را با اتهاماتی چون "توهین و اغتشاش" آغاز کرده‌اند.
 یکشنبه‌ای در تابستان گذشته نوجوانی ۱۸ ساله به نام «ایلوی کاردوسو» از منزلشان در حومه هاوانا برای گرفتن کنسول بازی آتاری از دوستش خارج شد. روز قبل که بزرگترین اعتراضات ضد دولتی از زمان انقلاب در سراسر کوبا آغاز شده بود، او در منزل مانده بود.مقامات در طول شب، اعتراضات را در بیشتر مناطق کشور تحت کنترل درآورده بودند اما نه در لا گوئینرا؛ ناآرامی‌ها همچنان در مناطق فقیرنشین و حومه‌های در حالت طبیعی آرام، در جریان بود و الوی پا به نزاعی خونین گذاشت.
فروشگاه‌ها هدف حمله و غارت قرار گرفتند، حامیان حزب حاکم چماق‌ به دست بودند، پلیس با جوانان زد و خورد می‌کرد و یک مرد هم به ضرب گلوله کشته شد. در گرماگرم این آشوب، ایلوی کاردوسو به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کرد. او چند روز بعد بازداشت شد و در یک دادگاه غیرعلنی هفت سال حبس گرفت.این تنها یک مورد از دادگاه‌هایی است که با گذشت شش ماه از اعتراضات، علیه معترضانی که گاه مسالمت‌آمیز و گاه خشونت‌طلبانه در سراسر کوبا به خیابان‌ها آمدند، حکم‌های سنگین صادر می‌کند. گرچه کشور کوبا سابقه‌ای طولانی در صدور احکام سنگین برای مخالفان سیاسی دارد، تنبیهات کنونی به شکلی غیرعادی شدید برآورد می‌شود.
سرویلا پدروسو، مادر کاردوسو با چشمانی اشک‌بار می‌گوید: آنها می‌خواهند با مجازات او به بقیه هشدار بدهند. پلیس در ابتدا گفت که ممکن است پسرم فرصت دیگری داشته باشد و با متهم شدن به "اخلال در نظم عمومی" با پرداخت جریمه آزاد شود. اما در اکتبر، این اتهام به "اغتشاش" افزایش یافت. به عبارت دیگر، تحریک دیگران به شورش علیه مقامات دولتی.
از دسامبر، بیش از ۵۰ تن در لا گوئینرا به اتهام "اغتشاش" حکم حبس گرفته‌اند. به گفته سازمان جامعه مدنی جاستیسیا۱۱جی، اکثر آنها مردان فقیر و جوان هستند.
به گفته این سازمان، بیش از ۷۰۰ تن از زمان اعتراضات ژوئیه همچنان در بازداشت به سر می‌برند و ۱۵۸ تن از آنها متهم شده یا به اتهام شورش و اغتشاش حکم حبس گرفته‌اند. همین اواخر مردی از استان هولگوین در شرق کوبا به ۳۰ سال حبس محکوم شد.معترض ۳۳ ساله دیگری که به گفته بستگانش فعال نبوده و در هیچ سازمانی فعالیت نداشته، ۱۵ سال حبس گرفته است. معترض ۳۳ ساله دیگری به جرم حمله به یک افسر پلیس حین اعتراضات ۲۱ سال حبس گرفت، خودش اما این موضوع را رد می‌کند.
اریکا گوئورا-روساس،‌ مدیر عفو بین‌الملل در قاره آمریکا می‌گوید که هیچ اطمینانی وجود ندارد که بازداشتی‌ها از فرایند مناسب دادرسی یا دادگاه منصفانه برخوردار شوند. دادستان‌ها برای حبس‌های بلندمدت علیه افرادی که در اعتراضات دستگیر شده‌اند، به طور نامتناسبی فشار آورده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از مردم متهم به جنایات مبهمی هستند که با استانداردهای بین‌المللی مغایرت دارد، مانند «توهین» که به طور مداوم در کوبا برای مجازات کسانی که از دولت انتقاد می‌کنند، استفاده می‌شود.
ویلیام لئوگراند، از اساتید دانشگاه آمریکایی در واشنگتن می‌گوید: دولت تلاش دارد تا این پیام را ارسال کند که پیامدهای وخیمی در انتظار "اغتشاشگران ضد دولتی" وجود دارد. این حقیقت که دولت تحت فشار بی‌سابقه است، نه فقط بابت تحریم‌های آمریکا، بلکه بابت پاندمی و شرایط اقتصاد جهانی، موجب می‌شود تا آنها نتوانند هیچ نوع مخالفتی را تحمل کنند.
برچسب ها: كوبا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها